onsdag, april 11, 2007

Vecka 28 (27+1)

Och veckorna bara tuffar fram i 120 knyck!


Barnet
Nu har barnet stora chanser att överleva om det skulle komma. Barnet har ökat i vikt cirka tio gånger de senaste elva veckorna. Barnet kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta barn fixeras sedan med huvudet nedåt i födelsekanalen fast en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan man försöka vända barnet. Hjärnan börjar forma de olika vecken. Hittills har den varit ganska slät. Vikt 1 200 gram.

Det börjar bli rejält trångt nu, magen är spänd som en fiol hela tiden och Liten töjer och drar och det känns att magen nu töjs ut ordentligt. Jag pendlar mellan fascinationen över magens storlek till att bli lite rädd och orolig för hur det kommer att vara när den blir ännu större. Ryggproblem och motion är andra orosmoment. Likväl som att kunna få sova på nätterna. Liten har varit mer livlig på sistone och reagerar oerhört mycket på ljud - framför allt musik, katternas spinnande och borrmaskiner.

Mamma
Brösten kan börja läcka mjölk. Du har troligtvis ökat åtta till elva kilo eller mer. Om din blodgrupp är Rh-negativ tas ett blodprov för att se om det bildas antikroppar i blodet. Finns det antikroppar i ditt blod måste det kontrolleras noggrant, eftersom det kan leda till sjukdomar hos barnet.


Jag tror inte att jag har läckt något mer än senast. Jag har spanat både i bh och i sängen men det verkar inte ha kommit något mer. Däremot kan jag känna att ibland det är väldigt spänt och ömmar runt bröstvårtan, det kan komma när som helst och försvinner ganska fort. Vikten står nu på +1,5-2 kg.

Inga kommentarer: