tisdag, april 24, 2007

Vecka 30 (29+0)

Barnet
Barnet växer och växer. Nu börjar proportionerna likna ett nyfött barn. Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer. För förstföderskor fixeras barnet ofta tidigare än för de som fött ett eller flera barn, då barnet kan röra sig ända till slutet. Nu är det trångt därinne, men barnet kan fortfarande slå kullerbyttor och röra sig ganska fritt. Många mammor säger att om barnet rörde sig mycket i magen är det aktivt även utanför.
Vikt 1 600 gram
.

Jo tack, det märks att det börjar bli ont om plats!!! Och jag har faktiskt funderat på om inte huvudet ligger nedåt. Sparkarna kommer nämligen högre upp än vanligt och den trycker på åt sidorna - kan tänka mig att det är ryggslutet och rumpan många gånger jag ser forma magen på ett komiskt sett (helsned mage får jag!).

Bebisen är mest livlig om kvällarna när jag ligger i soffan framför tv:n - älskar att ha tröjan uppdragen och bara ligga där och titta på alla rörelser. Fräckt!

Mamma
Nu har tre fjärdedelar gått av din graviditet, bara tio veckor kvar. Det kan vara bra att fundera lite över hur det kommer att bli när barnet kommit ut. Passa på att göra sånt som du gissar att du inte hinner sedan. Gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller frisören. Barnets tyngd kan göra det svårt att hålla balansen. Försök tänka på hållningen så att du inte får belastningsskador. Passa på att börja lagra kolhydrater inför förlossningen. Ät rätt, det påverkar mer än du tror och du kan må mycket bättre.

Eh, 11 veckor kvar är det väl?! Ja, tandläkaren har jag ju avklarat. *ironisk* Min frisör är mammaledig sedan 2 månader tillbaka. Och så mycket tid för något har jag inte - vi ska ju snart få köket på plats! I viktuppgång verkar jag nu ligga på 2-2½ kg plus. Och jag har börjat äta mycker mer godis - är duktig med frukten men tyvärr inte lika bra längre med grönsaker. Det är lite bökigt med mat när man är utan kök så länge.

Ibland trycker Liten ut sig på sidan när jag går/rör mig - då kan det vara lite svårt att röra sig. Men det händer oftast när jag varit stilla en stund och sedan rör på mig - eller när jag legat på sidan i sängen och sedan reser mig mitt-i-natten för att gå på toletten. Då ser magen jättekomisk ut och jag går som en kratta.

När jag är ute och promenerar fungerar det oftast bra, dock kan jag få lite sammandragningar (?) i uppförsbackar och om jag går lite för fort - men bara jag får stanna och ta igen mig lite så går det att fortsätta. Ryggen har faktiskt fungerat bra *peppar peppar*.

Inga kommentarer: