tisdag, april 17, 2007

Vecka 29 (28+0)

Barnet
Nu börjar det verkligen likna en riktig liten bebis. Pojkar väger ofta lite mer än flickor. Barnet växer och frodas. Nu är den ungefär lika lång som en vanlig skollinjal, men olika barn är olika långa redan nu. Vikt 1 400 gram.

Det är så svårt att föreställa sig att bebisen är så stor nu. Sitter nu och tittar på en lite UL-bild jag skrivit ut. En bebis... ursäkta om jag är tjatig. Men detta är fortfarande ofattbart. Jag kommer nog att vara chockad tills jag får ett skrikandes barn upplagt på magen - förhoppningsvis trillar poletten ner då och ljuset går upp att vi faktiskt blir föräldrar.

Mamma
Barnet och magen fortsätter att växa och det kan kännas som om dina inre organ trängs undan. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Att känna mycket sparkar är helt normalt. En del känner mindre än andra. Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. Kanske känner du av förvärkar? Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga dig i ett varmt bad. När du slappnar av avtar värkarna.

Jo tack, de trängs där inne, min tarmar. Det är oerhört skönt att sitta bakåtlutad, även när man äter. Magen är stenhård flera gånger per dag och ibland när bebisen rör sig i någon konstig ställning är det svårt att gå eller räta upp ryggen när man går. Det gör inte direkt ont, och inte heller så obehagligt. Fascinerande dock! Däremot känns det tuffare att gå promenader nu, jag flåsar ännu mer och får sammandragningar i magen. I uppförsbackarna får jag stanna ofta och vila.

Pappa/partner
Har du börjat boa än? Boande innebär att hemmet och rutinerna iordningställs och ses över inför den nya familjemedlemmens ankomst. Ni kanske köper barnvagn, skötbord, vagga och spjälsäng. Tänk på att vissa barnvagnsmodeller måste beställas i god tid. Var ska skötbordet stå? Vilken barnvagn har fått bäst i test? Måste vi ha en ny barnvagn? Vagga kanske ni inte behöver och spjälsängen kan ni kanske vänta med. Boandet innebär också att ni organiserar hemmet på andra sätt. Lagar trasiga möbler. Flyttar eller renoverar. Städar i källaren. Målar om och tapetserar. Syr gardiner och vårdar kläder. Bygger ut och renoverar. Allt för att skapa ett välkomnande hem. Gör en lista på vad ni vill ska göras men ställ inte allt för höga krav på er själva.

;-) Listan är gjord och inköpen har påbörjats! Vilken är otroligt avstressande.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och tack för en trevlig blogg!
Jag har läst lite i din blogg under olika perioder. Jag följer din graviditet med stort intresse eftersom jag bara ligger några veckor efter dig, (är i v 26 ) I min mage bor en mycket efterlängtad bebis..(resultatet av frysförsök nr 3). Jag känner så väl igen de där gråtattackerna.
I dag är jag ganska glad, men i går var jag jätteledsen för att jag är så rädd av vår bebis ska bli allergisk mot våra älskade katter. Men men det får vi ta då..i fall det händer som maken så klokt försöker trösta mig med.
(jag kommer nog fortsätta nojja över detta ändå, fast i smyg(
Ha det bra!
MVH
Skrutto

Anna sa...

Blev lite stressad när jag insåg hur mycket du köpt, själv har jag inte handlat så mycket kläder men har fått väldigt mycket. Var dock på IKEA idag och köpte 2 byråar, säng med tillbehör.. nu är det nog bara babysitter och skötbord kvar och massa smått förstås.

Tänk att vi snart är föräldrar, bara 10 samt 11 veckor kvar, helt otroligt.

Astillbe sa...

Skrutto - var så god! ;-) Och stort grattis till din egen graviditet! Visst är det så otroligt häftigt att lyckas till slut. Känner också stor oro att bebisen skulle vara allergisk - katterna är en del av familjen och att lämna bort dem... det är helt otänkbart. Så du är absolut inte ensam om att nojja över det. Kram!

Anna - Ja, nu gick vi ju från noll till massor på bara några timmar - du har ju faktiskt fått gjort en hel del! Det var främst vagnen jag var orolig för eftersom det pratas om långa leveranstider. Det är ju ändå 11 veckor kvar nu så man har ju tid att köpa. Även om det är skönt att få så mycket som möjligt gjort nu så kan man ju faktiskt handla efter bebis kommit också... Kram!