torsdag, september 07, 2006

Vikten

Ni kanske minns mitt mål med att gå ner lite i vikt? Jag hade före sommaren ett mål på att gå ner 6 kg, till 68 kg, innan vår nästa IVF. Då trodde vi ju att vi skulle genomföra den under september/oktober.

Jag började med att gå ner 2 kg i våras till 72kg. Sedan kom semesterstressen på jobbet – så mycket som skall hinnas med, så det första jag ströp av aktiviteter var mina power walks. Korkat, jag vet.

Men så upptäckte jag när semestern började att jag i alla fall stod kvar på –1 kg. Det gav mig massa energi och jag var ute nästan varje dag på min semester. När vi kom hem efter tre veckor vägde jag mig. Jag hade gått upp 2, nästan 3 kg till 75!. Jag blev grymt besviken men hade ändå i bakhuvudet att hormonerna kan ha spelat en viss roll. Men lusten gick ur mig fullständigt och promenaderna blev väldigt sporadiska.

Men så vägde jag mig för två veckor sedan. Då visade det istället att jag gått ner 3 kg av de 6 som var mitt mål – alltså 5 kg från det vågen visade efter semestern (till 71kg)! Gissa om jag blev glad! Jag har slarvat en del med maten nu också, det har blivit lite skräpmat och godis men det gav en nytändning igen, och det gör det hela mycket roligare när man är ute.


Men - så den senaste veckan har *harkel* inte varit mycket att komma med. Jag bestämde att jag skulle nu ha en (tröst-) vecka där jag sket i allt och åt vad jag ville och vad jag ville. Och det har jag gjort nu, även om det inte blivit några jättemängder. Men lite har jag allt syndat.

Så, nu är det dags att sluta sörja och komma med undanflykter. Solen lyser ute, även om det är tunga hotfulla regnmoln på himlen. Men en rask lång promenad ikväll blir det nog. Och så skall jag väga mig om någon vecka eller så.

2 kommentarer:

Anonym sa...

heja heja!
hoppas du hittar motivationen...själv letar jag fortfarande :-)
just nu orkar jag inte,men går det åt fanders med försöket så satsar jag på att skala av mina 4 okynneskilon.
Kram

Anonym sa...

Grattis! Ja, hormoner kan göra mycket med vikten, så var inte för sträng mot dig själv. Jag har märkt att det tar två veckor av "fel" ätande för att nytt fett ska hinna sätta sig på mig. Och på två veckor hinner man ju sätta i sig en del och det är lite sent att bromsa... Har just nu PMS och söker som en spårhund efter godsaker :-)