torsdag, september 21, 2006

Börjat blöda...

Jag började små blöda lite igår. 1-2 dagar efter ägglossningen satte det igång. As usual när jag har tagit progesteron cykeln innan. Så här fungerar min korkade kropp:

OSTIMULERAT (inga hormoner)
  • Jag har sedan bebisverkstaden startade alltid börjat blöda* 5-7 dagar före mens i ostimulerade cykler.
  • Ingen regel utan undantag. Vid två tillfällen har jag inte börjat blöda i förväg, februari 2005 och november 2005 då jag börjat behandling med zonterapi respektive akupunktur.
  • Före bebisverkstaden hade jag aldrig mellanblödningar.
  • Jag får progesteronvärde som ligger på 16-17.

STIMULERAT (hormoner)

  • I stimulerade cykler uteblir blödningarna helt eller börjar 2-3 dagar före mens.
  • Varje gång jag har tagit progesteron så skjuts mensen fram cirka en vecka. Detta har alltid inneburit att mellanblödningarna kommer igång en vecka tidigare, alltså direkt efter ägglossning. Blödningarna har aldrig kommit igång så här tidigt utan att jag har tagit progesteron i den förra cykeln.
  • Jag har inte börjat blöda i förväg när jag har påbörjat sprayningen inför IVF (dag 21).
  • Jag får progesteronvärde som ligger på 30-112 (mätt när jag inte tagit extra progesteron).

Och i förra cykeln tog jag ju progesteron, så jag har förväntat mig att det skulle börja igen, så det blev ingen överaskning. Bara trött på den här dumma kroppen som aldrig kan fatta hur den skall fungera.

Och kan ni förstå att läkarna inte tar in ovan? Det säger att det kan inte vara så här. Men det ÄR så här!

* Med blödning menar jag allt från någon liten droppe till flera droppar, ej regelrätt mens, oftast är det inte så mycket. Det är alltid brunt och vattnigt.

Inga kommentarer: