tisdag, september 26, 2006

Currylinjen del 1

Sambon har diskuterat med sina kollegor flera gånger om det här med Currylinje*. Våra katter lägger sig nämligen oftast alltid på samma ställen i huset, och man menar att katter drar sig till de här så kallade currylinjerna.

Och i dessa linjer/områden skall vi människor inte sova. De inverkar negativt på oss, såsom hälsan och även avseende barnlöshet (säger experterna).

Varje kväll har vi en ritual. Honkatten X kommer alltid till mig när jag kryper till sängs. Jag ligger oftast på sidan först, så hon lägger sig antigen bakom mina ben, eller helst av allt tätt intill magen/bröstkorgen på mig.

Sambon och jag har diskuterat det här flera gånger också. Vi är lite skeptiska och hävdar båda två att X lägger sig där för att jag just jag ligger där. När hon var liten kattunge så brukade hon hoppa upp till mig när jag la mig och så låg vi och gosade en stund. När jag somnat hoppade hon ner igen och gick in till sambon vid TV:n. När sedan han gick och lade sig följde hon med och kröp ihop igen hos mig eller emellan oss**.

Nu för tiden ligger hon oftast hela nätterna hos mig, med kanske en snabbvisit i matskålen och sedan tillbaka igen. Jag känner nästan alltid av henne under natten så jag anpassar mina vändningar efter henne, vilket kan resulterat i helgalna sovställningar, många gånger till sambons förtret då jag ligger på hans sida!***

* Benämning på jordstrålningslinje som är uppbyggd av flera smala parallella linjer. Ibland förbinder en leylinje gamla kultplatser med varandra. De ligger med ca 4 meters mellanrum och är 2 dm breda, som ett rutnät med kors.
** Hon slutade att ligga mellan oss efter som sambon inte har den där spärren att INTE rulla över små katter! ;-) Därför ligger hon utanför mig nu istället.
*** Vet ni hur mycket plats en katt tar som ligger utsträckt på bredden i sängen?! Och X är ändå en liten katt!

Inga kommentarer: