fredag, oktober 27, 2006

Bråket om a-kassan

Funderar på att sluta läsa Aftonbladet. Har ni sett bilden på den här personen? Han är ju kommunist och så röd så det skriker om det.

Jag är så irriterad för Aftonbladets hetskampanjer mot den nya regeringen. Den här gången RASAR det svenska folket angående a-kassan. Vem gör det? På min arbetsplats finns det ett hundratal personer med olika bakgrunder och förutsättningar och politiska åsikter. Än så länge har jag inte hört någon rasa. Visst, det är surt att få ökade kostnader – det tycker även jag. Och säkert många här på mitt jobb också. Men tanken är ju att det skall betala sig på sikt.

Men varför skall vi som jobbar betala för andras a-kassa för? Skall man driva ett land måste man tänka mer affärsmässigt och låta varje sak kunna bära sig själv i så stor utsträckning som möjligt.

Vi försäkrar våra dyra bilar. Vi försäkrar våra dyra hem. Vi försäkrar våra djur. Vi har pensionsförsäkring. Vi har drulleförsäkring. Vi har livförsäkring. Vi har skadeförsäkring. Vi har reseförsäkring.

Varför i jösse namn skulle vi INTE försäkra oss vid arbetslöshet? Vi vill väl alla ha någon form av skydd för inkomstbortfall då vi kan bli ståendes utan jobb? Varför skall jag sitta här och slava och betala en massa skatt för att ANDRA är arbetslösa?

Innan någon hetsar upp sig så en förtydelse. Jag är solidarisk av mig, jag har inga problem att man via skattesedeln hjälper människor när de är mellan jobb (eller för den delen sjuka, vårdar barn eller andra anhöriga etc). Men så länge det finns människor som hellre är arbetslösa än jobbar – då vill jag inte vara med och betala. Varför vill folk inte göra rätt för sig? De ser förmodligen inte att pengarna kommer från mig och andra som jobbar. Utan de kommer från staten, eller arbetsförmedlingen/a-kassan.

Hur länge kan man med att utnyttja systemet? Att utnyttja andra som sliter? Vi har en ökad arbetskraftsinvandring för det finns arbeten som vi svenskar inte tar i. Jag har under alla år tagit alla jobb jag kommit över – jag har varit underbetald på B&W, jobbat på lager, ålderdomshem, delat ut reklam, barnflicka, städat m m. Långt ifrån allt har varit roligt, men det betalade mig genom gymnasiet och högskolan. Jag har inte fått något gratis och jag förväntar mig inte det i framtiden heller utan jobbar till mig dit jag vill. Ibland lyckas man, ibland inte.

Glöm inte att sossarna gick till val på att höja bidragen. Hur tror ni att detta skulle finansieras? Det är knappast något som varit gratis det heller – utan genom ökade skatter.

Kan ingen starta ett anti-akasseuppror? Visst, det är surt med ökade kostnader, men skall jag bidra till att vi får det bättre i Sverige och fler kan börja jobba, då har jag inga som helst problem med att betala 200 kr mer i månaden i kassa.

Mina katter kostar mig 100 kr i månaden. Bil och hus kostar 600 kr i månaden. Pensionsförsäkringen ligger på 500 kr i månaden. Allt det vill jag behålla, därför betalar jag högre a-kassa utan något annat än ett litet plånboksgnyene men med förhoppning om ett bättre Sverige där vi tillsammans hjälps åt.

6 kommentarer:

Superquinnan sa...

jag håller med dig!!

Anonym sa...

Hej!

Det kallas solidaritet. Jag hjälper till att betala dina försök att få ett barn och det gör jag så gärna. Jag vill också hjälpa andra som har det svårt. Detta med höjningen av a-kassan är jättetråkigt och jag hoppas folk inser detta och gör något.

Astillbe sa...

Maria - jag skrev att jag är solidarisk. Men att betala a-kassa för folk som skiter i att jobba är som att betala IVF-befruktning för folk som inte vill ha barn. Vilket blir rätt löjligt då eller hur.

Och om jag aldrig får några egna barn (jag har idagsläget ändå betalat närmare 70 000 kr för något ni andra får gratis) så har jag inget emot att betala så att du och alla ni andra får föda era.

Så jag hoppas att folk inser detta och betalar sin a-kassa, ser till att få jobb så att vi gemensamt kan få ner alla skatter och avgifter, få arbetslösa = låg kostnad = låg akasseavgift. Man behöver inte vara Einstein för att fatta det.

Anonym sa...

Känns som om du förutsätter att alla arbetslösa inte vill jobba, vilket gör mig ganska upprörd! De flesta arbetslösa vill inget hellre än att få ett jobb, tragiskt att du verkar tro motsatsen...

Astillbe sa...

anonym - läs igen. Jag säger att jag inte har något som helst problem med att betala för människor som är mellan jobb, dvs arbetslösa. Men så länge det finns fullt med människor som hellre är hemma än arbetar - det är de jag VÄGRAR att betala för. Varför skall jag jobba häcken av mig för folk som bara lyfter bidrag? Vad bidrar de med till samhället?

Min syster är arbetslös och hon har 3 timjobb. De ringer efter henne hela tiden, men hon får aldrig något fast. Hon har varit arbetslös i 1½ år och vill inget annat än att få ett jobb, och hon mår mycket dåligt.

Jag hoppas innerligt att den nya regeringen lyckas med det som sossarna misslyckades med - se till att ungdomar får arbete och att långtidsarbetslösa får jobb. Även långtidssjukskrivna som vill ha hjälp med att komma tillbaka till arbetslivet skall få det de behöver. Via min skattsedel. Om det innebär att jag skall betala mer akassa, då är det det jag skall göra.

Det kallas solidaritet. De som inte är solidariska - varför skall jag vara solidarisk mot dem?

Anonym sa...

Både jag och min sambo är lågavlönade men trivs bra med våra jobb. Vi har cirka 500 kr över varje månad när alla räkningar är betalda. (Vi har ingen villa, bor trångt i bostadsrätt utan lån). Då är det ganska surt att 450 kr av dessa ska gå till a-kassan! Jag är väl inte emot en höjning av a-kassan om det skapar fler jobb och mindre arbetslösa men det är hemskt när det ska höjas 200% på en gång och att det kommer att drabba vår familj och vårt barn så här hårt!!