söndag, mars 25, 2007

Vilken helg!

WOW!

Nu tinar verkligen min vintertrötta kropp! Eller ja, vinter och vinter, det har ju knappt varit någon. Men mörkt och kallt har det varit – och inte minst har det varit jobbigt då vi saknat värme i hela nedervåningen hela vintern. Det kopplades ju in för någon månad sedan och sedan dess känns allt varmare – inte minst när solen lyser och värmer upp både huset och min kropp.

I lördags var jag hemma själv hela dagen – steg upp tidigt och stack iväg till stan. Handlade mat, våffeljärn och en hylla till mina plantor. Våffeljärn har vi pratat om i 11 år att vi ska köpa – varje gång det närmat sig våffeldagen. Äntligen blev den inköpt!

Efter jag kommit hem från shoppingturen begav jag mig ut i trädgården och började plocka bort allt dött från förra året. Tyvärr gjorde sig rygg och foglossning till känna med en gång till min stora besvikelse. Efter två timmar, då jag ändå tagit det ganska lugnt mot vad jag normalt annars gjort, så gav jag upp och tog min bok och satte mig i solen och bara njöt av eftermiddagssolen.

Katterna älskar också väderomslaget, de lever upp rejält och hoppar runt och busar med varandra. Följer gärna mig när jag går runt och räfsar. Om jag gräver i jorden, gräver de också… stora stora hål. ;-)

På kvällen när sambon kommit hem gräddades det våfflor! Med grädde och sylt. Mumma så gott!

Idag var sambon och jag ute hela dagen, och det gick mycket bättre än gårdagen med trädgårdsbestyr även om jag är rätt så öm i kroppen nu. Men jag hade haft värk nu även om jag inte varit gravid – så är det alltid när trädgårdsarbetet startar och musklerna får sätta igång och jobba igen.

Vi har beskurit vårt äppelträd rejält, en sista chans att se om den överlever – den verkar både gammal och trött, dessutom angripen av något. Men trädet är fint och vi får se om det överlever vår stympning.


19 sköna grader visade vår utomhusmätare i skuggan på eftermiddagen. Det är så underbart att våren äntligen är här och jag betackar mig för alla bakslag framöver – nu vill jag bara njuta och göra min trädgård riktigt vårfin!

Inga kommentarer: