måndag, mars 26, 2007

BM-besök v25

Så var det dags för besök hos BM igen. Sambon var också med, men vår barnmorska var sjuk så det blev egentligen bara att mäta och väga och bara prata lite grann. Jag hade en sak som jag hade velat ta upp men den är så pinsam att jag inte gjorde det när det inte var vår ordinarie bm. Om problemet kvarstår får jag väl ta upp det nästa gång.

Men allt så bra ut. Mitt blodtryck har jag tidigare varit 120/60 och 120/65 om jag inte minns fel. Nu låg det på 115/80 men det var ändå normalt (jag håller koll pga av risk för blodproppar).

Blodvärdet hade sjunkt från 123 till 115 (ska ligga över 110), vilket bevisar att tröttheten jag kände för ett tag sedan berodde på att jag fick järnbrist. Nu tar jag ju mina kapslar duktigt varje kväll och känner mig mycket bättre och orkar mer. Blodsockret låg på 5,2.

Och jag kan ju nu bekräfta att jag gått upp 1 kg enligt min hemmavåg! Enligt bm har jag ju kommit upp i samma vikt jag hade vid inskrivningen – men att jämföra dagens viktmätning på morgonen med en på eftermiddagen direkt efter lunch… det blir ju lite missvisande.

Magmåttet mättes för första gången idag – 25 cm vilket är normalt för 23 fulla veckor. Hallå sa jag, jag har gjort 25 fulla veckor imorgon! Jag klarar inte av att de flyttade mig 8 dagar…. Morr. Så enligt UL:s framflyttade BF-datum så ligger jag i mitten av normalkurvan – men enligt FET-datumet (embryo-insättningen) så ligger jag då i underkant. Fattar bara inte varför det är så jäkla viktigt för mig att jag får räkna från FET och inte från deras datum.

Bebisens hjärtslag låg på 136, vilket var ung detsamma som förra gången om jag inte minns fel.

Sambon och jag myste i morses, genom att ligga tätt intill och han hade handen på magen. Men tyvärr så är bebisen och härjar överallt så han missade de flesta sparkar och vändningar, framför allt några kraftiga som fick magen att röra på sig utvändigt. En sådan buse till bebbe som busar med pappa!


Magmått: 25 cm
Hjärtslag: 136
Blodtryck: 115/80
Blodvärde: 115
Blodsocker: 5,2
Vikt: +1 kg

3 kommentarer:

Anna sa...

Trist att ordinarie BM var sjuk, så var det för mig förrförra gången, känns lite jobbigt, man har ju lixom vant sig vid att ha samma jämt och kunna fråga och prata mer öppet med henne.

Trevlig helg

Camillas lockar sa...

Mig flyttade de ju också fram en hel vecka. Fast jag fick på det ursprungliga datumet, så det så! Så gå du på "ditt" datum :-)

Astillbe sa...

Anna K - Det var en stor besvikelse att hon var sjuk, hon är så himla bra och jag hade sett fram emot att få träffa henne. Man mår så bra bara av att prata en stund med henne.

Camilla - ja, jag ger mig nog inte där. Jag har ju inte varit gravid i 8 dagar mindre för att att några mått visar annat - jag vet ju exakt när ÄL var och när insättningen var. Basta! ;-)