onsdag, mars 28, 2007

Vecka 26 (25+1)

Barnet
Barnet kan höra ljud och ljudnivån inne i magen som kan nå upp till mer än 80 decibel. Det är ungefär lika livligt som en stökig stadsmiljö. Barnet lyssnar på ljuden i mammans kropp, magen som kurrar, nysningar och annat som händer. Det lyssnar även på mammans och omgivningens röster. Vikt 900 gram.

Liten växer lite till. Vilket verkligen syns på min mage. Men inte på vågen.

Mamma
Du har nu klarat av två tredjedelar av graviditeten. Nu har du nog ökat cirka sju till tio kilo i vikt. Hela kroppen påverkas av graviditeten. Även handlederna samlar vätska och svullnar. Det kan uppstå ett tryck kring nerver och senor som gör ont och ger en domningskänsla ut i händerna. Det kallas Karpaltunnelsyndrom.

Såg idag på vågen att den pekade ner igen med 0,5 kg. Kontrollvägde mig på den gamla vågen och det stämmer. Nu är jag nere i en viktuppgång på 0,5 kg igen! Men jag inbillar mig att jag är smalare över lår och rumpa?

Pappa/partner
Motion är viktigt. Det finns många fördelar med att motionera, både för kvinnan och för barnet. För många är det lättare att komma ut om man gör det tillsammans. Ni kan ta promenader tillsammans eller simma. Undvik sporter med risk för slag eller knuffar.

Suck. Slut med kuddkrig nu då?! :-D Vi pratar ofta om att komma ut och gå men det blir ju aldrig av. Däremot ska jag ut och gå med vännen T ikväll! Tyvärr blev det ju ingen simning i måndags, utan härligt bebisgos istället.

Inga kommentarer: