tisdag, mars 20, 2007

Vecka 25 (24+0)

Barnet
Nu börjar sista tredjedelen. Det händer inte så mycket utvecklingsmässigt utan barnet ligger och växer och mognar. Många rör sig mycket medan andra är mer stillsamma. Barnet kan känna igen din röst. Redan från vecka 23 har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer. Vikt 800 gram.

Bäsen börjar minsann växa lite nu! 100g på en vecka! Men vart fasiken är min viktuppgång? Inte för att jag gnäller, men som med allt annat som inte går efter skolboken så blir man ju orolig. Det har inte minst alla år med barnlöshet lärt mig. Men oj - 16 veckor kvar, vart tar tiden vägen? HJÄLP!

Mamma
Olika kvinnor har olika magar. På en del börjar det synas först nu medan andra fick mage för länge sen. En del är nästan helt runda medan andra har mer putmage. Barnet kan trycka mot din blåsa vilket kan göra att du behöver gå på toaletten oftare än vanligt. Många gravida börjar även få kramp i benen. Undvik att knipa med tårna eftersom det kan öka cirkulationen och fungera som en utlösande faktor. En del kvinnor drabbas av åderbråck under graviditeten.

Olika magar ja, jag tackar jag. Fast nu börjar ju min att växa och synas rejält. Men inte desto mindre kan jag bli ledsen för att höra att man är tjock. Eller att man inte har någon mage heller för den delen. Och kramp, ja det har jag fått oftare, men den är av den lättare arten och jag har kunnat "häva" den snabbt. Men åderbrock *peppar peppar* har jag inte hittat några av.

Pappa/partner
Kanske kan du nu höra fostrets hjärtljud utanpå magen genom att lägga örat mot magen. Det kan ta lite tid att hitta rätt plats på magen och vinkel på örat, men det går efter ett tag. Fostrets hjärtljud är avsevärt snabbare än kvinnans, men desto svagare och kan blandas ihop med kurr från mage och tarmar. Det kan vara lättare att höra om man sätter en tom toalettrulle mot magen.

Detta får vi allt ta och testa! Hade ingen aning om att det kunde höras redan nu! Tyvärr är sambon inte världens mest tålmodigaste man, så vi får väl se hur det går.

Inga kommentarer: