måndag, mars 05, 2007

Helgstök

Jag älskar verkligen mitt hus nu. Det är så rent och snyggt. Vi har fått mycket bättre ordning och jag njuter av att få komma hem.

Vårt vardagsrum har vi nu flyttat in i. Det saknas el (förlängningssladdar funger ju bra) och lite lister. Vi har köpt en ny Billybokhylla i ek som ska kompletteras med några delar till. På sikt ska soffan bytas ut men det blir inte än. Jag har skurat golvet rent från parkettlim och färgprickar. Putsat fönster fick jag hjälp med. Satt upp lite blommor och lampor!

Köket är halvfärdigt men det är så mycket bättre än innan. Vi har beställt snickerier som kommer om ca 7 veckor. Men vårt provisoriska kök fungerar bra, vi har spis och lagom med plats (har ju packat ner ganska mycket saker som vi ändå knappt använder). Det enda som saknas är ju rinnande vatten. Men våra nya kyl och frys är inkopplade (vi hade en pluttig liten kombi innan - nu har vi hur mycket plats som helst!). Dessutom har jag - 32 år gammal - fått min första diskmaskin! Den har vi använt nu 5-6 gånger - bara känslan att få gå och köpa sitt egna maskindiskmedel var nästan en orgasmisk upplevelse! :-D

Eftersom sambons familj kom på besök i helgen har vi legat i för att få allt klart. Möblerat om, flyttat möbler och saker i flera rum. Det har varit hektiskt - i torsdags kväll höll vi på till midnatt med att feja. Men nu är det bara kul, att få ställa i ordning och ta bort allt byggdamm som letat sig fram. Och framför allt skapa mer boyta genom att vi nu fått flera färdiga rum (vi har bott i 2 rum med alla våra saker). Snart kan jag även få börja göra iordning bebisens rum!

Så helgen slutade som veckan började och höll på - en oändlig ström av städande och fejande. Liten har buffat rejält inne i magen och hejjat på. Min minsta syster kom på besök i lördags och fick faktiskt några svaga buffningar i handen - den första utomstående som fått känna bebisen. På kvällen till Melodifestivalen fick även den blivande farmodern en rejäl spark - rätt i handen! Tror inte att sambon fått känna en så kraftig någon gång ens.

Det enda mörka molnet just nu är väl egentligen värmen i huset. Vi har ju haft lite värme inkopplat under vintern, men nu har golvvärmen satts igång på nedervåningen (helt sjukt skönt) - men pannan krånglar och lägger av. Vilket gett upphov till stor irritation hemma. Vi har haft service flera gånger men fanskapet strejkar hela tiden. Vi ska ta kontakt med sotare nu för att se vad de har att säga vad vi kan göra åt det.

Men överhuvudtaget känns det ganska bra just nu*. Jag älskar mitt hem och våren är i antågande. Tyvärr fick jag inte sått några fröer den här helgen heller - men jag måste komma igång med det snart. Jag väntar också på fröer som jag beställt via nätet som aldrig dyker upp, hoppas de hinner komma till helgen.

*ja, förutom en sak. Återkommer om det i ett annat inlägg.

5 kommentarer:

Anonym sa...

så härligt med ordning, och att se resultat. det är värt att slita lite för det. ;) men glöm inte att ta hand om dig oxå! kram!

Anonym sa...

Testar datumfunktionen...
Inte förrän idag (12 mars) fick jag upp inlägget Helgstök som är daterat den 5 mars. Jag har definitivt tittat in här flera gånger sedan den 5 mars, men inte sett något, trots att jag uppdaterat sidan. Det har hänt förut, så jag lurar på om någon kalender skojar med mig?

Anonym sa...

peanut - Jag publicerade inlägget i torsdags, den 8 mars - jag ligger efter med mitt bloggande - jag har flera skrivna inlägg som inte är klara av olika anledningar därför tar det tid att få dem publicerade. Ska skärpa mig! ;-)

Har några jag ska få ut idag...

Anonym sa...

Nej, du behöver inte ta åt dig! Det var inte så jag menade.
Jag trodde bara att blogginläggen dateras när de faktiskt publiceras, men man kan alltså styra det själv?

Anonym sa...

Härligt att få iordning - hoppas du snart får börja med bebisens rum oxå då!:-) Förresten, pingar du inte nyligen.se längre...?