onsdag, mars 21, 2007

Lite panik kanske?

Tiden går så fort! Hjälp!!! Jag stannar gärna upp i min graviditet nu så jag hinner med! En sådär fyra veckor hade räckt! Tiden snurrar så otroligt fort! I början av graviditeten kunde jag knappt vara tålmodig och invänta veckornas gång, nu går det alldeles på tok för fort!

­· Jag har många projekt på jobbet som jag trodde jag skulle hunnit längre med. Panik!
· Vi har inget kök på plats än! Panik!
· Vi har ingen vagn beställd, inga möbler och inte ens hunnit titta på något. Panik!
· Jag vill hinna motionera mer innan jag blir tyngre! Panik!
· Jag vill hinna njuta mer än vad jag gör. Panik!

Nåja, det är inte så illa som det låter kanske. Men jag tycker att det börjar snurra lite väl snabbt nu. Och så länge jag är medveten om att jag stressar så kan jag göra något åt det – det blir knappast enklare sedan. Därför blir det en del övertid nu närmaste tiden och inte så mycket slappa kvällar. Jag måste bli effektivare i det jag gör.

Jag har höga krav på mig själv och jag vet i allra högsta grad hur jag fungerar. Och jag fungerar inte genom att säga nej tack, det här struntar jag i/det här får någon annan göra etc. Jag vill så mycket. Och då måste jag först prioritera det som är viktigt och sedan vara effektiv och framför allt få klart saker. För klar vill jag vara när bebisen kommer. Sedan är det bara njuta som gäller.

Just nu är dock frustrationen hög framför allt på jobbet då jag står och stampar medan jag väntar på att andra ska leverera.

Men jag lovar. Jag ska ta det lugnt.

9 kommentarer:

Anna sa...

Take it iiiiisy nu bara... Ta inte i för hårt och stressa inte. Det kan ju annars bli som för mig, hehe... Helt sjukskriven från vecka 32, jag som skulle jobba in i det sista och göra klart alla möjliga saker, för att inte tala om allt jag skulle göra hemma :-)

Så, det är lätt att tro att man är lat när man inte orkar eller inte "ids". Det är faktiskt en mening med detdär att man inte liksom har lust att göra saker ibland.

Så, ett råd från en som varit där, sätt ner målen lite och ta det lite lugnare så kan du förhoppningsvis vara igång ända fram tills det är dags istället ;-)

Kram
Anna

PS Jag hade en nätkompis som skrev ungefär samma sak till mig och oj vad jag kände att "Sån kanske hon är, men definitivt inte jag... "Hoppsan så det kan bli! :-)

Kapybaran sa...

*fniss* så olika det kan vara.... jag för min del skulle gärna snabbspola. längtar ihjäl mig efter piff&puff.
fast först vill jag vila upp mig, slutar jobba helt om en vecka och har landat rätt skönt i det. ser fram emot lata dagar i solen och kanske, om orken infinner sig, ett par hemmaprojekt som avslutas).

& du, vilket oerhört rart inlägg om er 11årsdag. sååååååå mysigt när man får bli nyförälskad i samma person!

Camillas lockar sa...

Ja, ta det lugnt också. Svårt men nödvändigt. Jag är också en ambitiös, högpresterande varelse. Det är bra på många sätt, men kan också tära nåt oerhört mentalt vad gäller stressfaktorn. Bara att jobba på det!

Anna sa...

Inte för att stressa men barnvagn måste ni nog kika på snart. Är rätt lång leveranstid.

Annars tycker jag du ska försöka slappna av, fast jag förstår dig, har samma känslor själv. Speciellt det där med jobbet.

Hur länge har du tänkt jobba? Jag har förvarnat om att längre än midsommar blir det inte för mig... kommer nog vara genomstressad på slutet.

Astillbe sa...

anna - jag reagerade faktiskt på inlägget i din blogg häromdagen när du skrev om hur din jobbsituation var innan graviditeten - stressen, sjuksskrivningen och uteblivna gratulationer. Det påverkade mig starkt och jag försöker hålla det i mitt minne. Men rätt som det är skenar stressen iväg igen... Kram!

kapybaran - och jag vill bara trycka på pausknappen!!! Jösses, jobbar du bara en vecka till! Häftigt! Kram!

Camilla - jag inbillar mig att genom att vara medveten om det kan jag hålla stressen i styr. Men det går alltid till en viss gräns. Och just att ställa höga krav på sig själv, det är väl inte alltid det bästa - svårt att ändra på sig efter 32 år sådär huxflux. Kram!

anna k - I know... Vi gjorde ett ryck i onsdags och kikade lite. Vår släkting som ska hjälpa oss säger att han har det mesta på lager. Men jag ger mig fasiken på att just det vi vill ha finns inte på lager. Sambon meddelade idag att han vill köpa en våtdräkt för 5000 spänn så jag svarade att vi får nog bygga en lådbilskärra till Liten. Jag siktade in mig på att jobba till midsommar, men jag tror att jag ska jobba 1-2 veckor till - fast gå ner i tid. Får se hur lång tid det tar att lära upp vikarien och hur långt jag kommit med mina projekt (som jag nu stressar upp mig över). Kram!

Superquinnan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Superquinnan sa...

vagnen måste vi beställa efter det stora UL 19/4, då är jag i vecka 20. Emmaljunga och BRIO har långa lev. tider.. Men 5 månader!! SJUKT!!! Vill inte stressa dig men om ni ska kunna välja vagn och färg: Ut och shoppa!!

Anonym sa...

Vi (ffa JAG) ville absolut ha en ny vagn och exakt en särskild en. Sambon tyckte att vi kanske kunde tänka oss en begagnad, men aldrig i livet att min prins skulle ligga i något BEGAGNAT!! Nu har jag iofs köpt annat begagnat (man ändrar sig... :)), men just vagn, nej, det vill jag inte. Men OM ni inte hinner beställa i tid, lev.tiderna är ju som för en bil(!), så kan ni ju kanske köpa en bärsjal. Jag har köpt en sjal, som jag hoppas kunna använda till denna bebis. De kan vara otroligt bestämda redan från början med vad de gillar och inte, så jag säger bara att jag HOPPAS kunna använda den... det verkar rätt mysigt...

Astillbe sa...

Singelmingeltjejen - typiskt, det är Brio jag har siktat in mig på (tror jag). Men jag har sparkat sambon därbak - vagn skall vi nog kunna beställa veckan efter påsk.

annah - jag har kikat lite på begagnade vagnar, hittade en i vintras jag kunde tänka mig men det var lite för tidigt för att tänka på sådant. Men nu känner jag att vi har kämpat så mycket att jag vill ha en egen splitter ny vagn! ;-)