fredag, mars 16, 2007

Vecka 24 (23+3)

Barnet
Hörseln är väl utvecklad. Barnet känner igen mammans, partnerns och eventuella syskons röster. Den hör även mammans hjärtslag. Nu börjar det bli lite trångt där inne. Barnet känner vad som är upp och ned. Balansorganet i innerörat har utvecklats. Nu börjar nästa viktiga utvecklingssteg av hjärnan. Nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer. Vikt 700 gram.

Kanske därför den bökar så mycket nu då istället för att sparka runt? Att det börjar bli trångt och att när jag rör mig vill den ändra ställning så att den inte hamnar upponer? Som igår morses när klockan ringde 6 och jag var helt jäkla slut och vägrade vakna - vem satte igång med raveparty där inne då? Jag vände mig bara om mot klockan för att snozza den, men då började bebisen vända och vrida sig för fullt där inne! Mamma som bara ville sova en stund till! :-D

Mamma
Din livmoder har växt så att den når över naveln. Nu kan du känna hur det spänner och trycker ju mer magen växer. Du kan få en del krämpor som halsbränna, ryggont och ont i benen. Du kanske också måste gå och kissa oftare. Många drömmer livliga drömmar nu. En del gravida samlar på sig vatten och får svullna ben framemot eftermiddagen och kvällen. Lägg upp benen på bordet eller stolen och vila dig. Du kan också använda stödstrumpor.


Jag har reagerat på hur spänd magen kan vara. I onsdags kväll festade vi loss på McDonalds och jag fick inte i mig mycket mat innan jag var proppmätt! Men jösses, magen var spänd och fullständigt stenhård! Och jag sa till sambon igår att jag springer oftare på toa nu än innan - jag är så kissnödig att jag rusar iväg men när jag väl sätter mig så kommer det bara några futtiga droppar...

Och drömmar ja. I början av graviditeten reagerade jag på hur mycket mardrömmar jag drömde. Helt sjuka knäppa mardrömmar. Efter några veckor försvann det helt, eller normaliserades. Nu har jag haft en period igen med mardrömmar för en kort tid sedan, men som också försvann. Men inatt drömde jag en fruktasnvärd mardröm, jag var med om en orkan som svepte med sig allt och alla och jag försökte överleva ihop med kollegor (vi var på jobbet). Sambon som hade svårt att sova inatt frågade mig imorses om jag sovit bra, för jag hade andats med väldigt korta andetag och flämtat mycket på ett oroligt sätt. Och i drömmen var det faktiskt väldigt hemskt...

Pappa/partner
Nu kan du nog känna fostrets aktivitet utanpå magen. Kvinnan kan känna buffar och sparkar betydligt tidigare. Du får ha tålamod. Det är vanligt att rörelserna avtar så fort man lägger handen på magen.

Oh ja, det händer ofta. Vet inte hur många gånger jag sagt till sambon och han har lagt handen på magen och så slutar Busungen med att sparka eller röra sig! ;-)

Inga kommentarer: