tisdag, januari 31, 2006

Dag 23 - Sprutdag 14

Så idag är man "ett år äldre". Inser att det absolut inte är roligt att räkna längre, men jag har förberett mig sedan i november och kallat mig 31 år.

Så enfaldig man var innan. När jag våren 2003 hade kalla fötter för om vi skulle sätta igång den här verkstaden eller inte. Det var nervöst och så stort. Och då tänkte jag på det här med ålder. Oops - jag kommer ju hinna fylla 29 innan barnet är fött om vi börjar nu. Det kändes gammalt och det var det som fick mig att tänka att ska vi - så ska vi nu, innan vi blir för gamla. För vi vill ju gärna ha fler än ett...

Nu sitter jag här, fortfarande utan barn. Om lyckan vill mig väl, så kan jag få ett barn tills det är dags att ånyo förbereda sig mentalt för en ny ålder. Då, för tre år sedan, trodde jag nog att när jag skulle fylla 32, väntade mitt andra barn.

Började dagen med att gråta en skvätt. All den här stressen kring allt som är uppbokat i veckan och att inte veta när vi skall göra äggplock och återinföringen börjar bli oss övermäktiga.

Jag har redan börjat stryka saker. Jag har minskat på förberedelserna för kalas och nattgäster. Jag behöver inte ha allt klart till 100% eller kliniskt rent. Jag struntar i veckans två kurser, bokade in en extra akupunktur istället. Jag skall ställa in ett möte. Jag har köpt muffins istället för att baka. Högen med ren tvätt som behöver vikas har växt gigantiskt - men den kommer inte att få ben och springa iväg. Jag får ta den när jag har tid.

Sambon har också blivit uppstressad och uppjagad. Murphys jävla lag spökar igen. Han har ruskigt svårt att komma ifrån jobbet för äggplocket och kommer troligen att få berätta för sin chef och arbetskamrater varför han måste få ledigt och be dem ställa upp för honom.

Den här veckan skall vi njuta och koppla av säger gyn. Och vara positiva och umgås med varandra. Drömma om framtiden.

Hur då? Eller rättare sagt när?

6 kommentarer:

CamillaS sa...

Grattis på födelsedagen!

Du gör absolut rätt som nedprioriterar hus och hembakat. Dina gäster kommer väl för att träffa dig och ha kul med dig, inte för att spana inn dina dammiga hörn, eller hur?

Njut av sällskapet med dina kompisar och din akupunktur, strunta i allt det andra.

Lycka till, nu! :D

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen!

Jag tycker som föregående talare att du gör alldeles rätt, du kommer först, renlighet osv är petitesser! Å så säger jag sommin morfar brukade säga vad gäller kakor osv; varför göra nåt som andra har betalt att göra? :-D

Ville bara tala om att jag inte kommer vara på AFF längre. Jag fattade inte hur man skulle ta bort sig så jag ändrade emailadress till en som inte finns så det nya lösenordet skickades dit och nu kommer jag inte åt det (vilket ju var meningen). Dessutom skulle de rensa bort alla icke-existerande emailadresser eller nåt sånt snart, så jag försvinner därifrån nu iaf. Finns fortfarande på FL (tr3z).

*KRAMAR*

Anonym sa...

JA MÅ HON LEVA, JA MÅ HON LEVA!!! Grattis på födelsedagen! Var glad att du fyller BARA 31 år...hihi. Hoppas du får en trevlig dag!

*kramar*

Anna sa...

GRATTIS!!!

31 år, du är ju ung och hinner få massor med barn ;-)

Ärligt talat, känn dig inte stressad över din ålder, 31 är ingen ålder alls i IVF-sammanhang (det vet du säkert).

Kram kram kram
Anna/Moffan - 35

Anonym sa...

Grattar dig även här!

Du gör rätt i att bortprioritera. Ni har det jobbigt nu och behöver pyssla om varandra. Går det inte att boka in en dejt på ett par timmar en kväll, gå ut och ta en fika tillsammans och bara prata?

Hinns det inte med så får ni satsa på att ligga extra nära när ni sover, eller när ni ska sova. Jag tycker att det brukar hjälpa.

Sen undrar jag lite försiktigt om det kanske inte är dags att berätta för familjen vad ni håller på med?
Man behöver inte berätta exakt var man befinner sig i behandlingen men det är bra att känna att man får stöd någonstans. Det är BRA att prata om ens problem med andra, tycker i alla fall jag. Men det är självklart helt upp till er hur ni gör. Hoppas i alla fall att du har någon annan att prata med än maken.

Stor kram och varmt lycka till!

Anonym sa...

Stor kram och GRATTIS. Du gör helt rätt, din ambitionsnivå vad gäller att ha det fint är alldeles säkert inte samma som vad dina gäster förväntar sig. Så brukar det vara här hemma i varje fall ...

Dom kommer att bli så nöjda ändå. Du kommer ju att vara där :)

Lycka till med allt och sköt om varandra ordentligt. Ta er tid med att kramas och prata.

KRAM