fredag, januari 20, 2006

Dag 12 - Sprutdag 3 - Ljusterapi

För snart en månad sedan var jag ju på ljusterapi för första gången. Det var lite speciellt. Först fick jag välja ut tre färger, och utifrån de tre färgerna kunde hon berätta saker om mig. Jag valde:

Mörk blå - kontrollbehov, höga krav.
Grön (stark) - social utåt, men ingen känner mig riktigt där inne, grubblar mycket.
Ljus gult - känslor, känslosam

Det var rätt intressant hur hon kunde berätta saker om sig som stämde så till puntk och pricka. Och sådant som jag verkligen behöver jobba på. Jag valde blå färg för att det är min favoritfärg. Det symboliserar dessutom vatten och hav. Grönt och gult betyder sommar, sol, trädgård, växter etc.

Jag har ett stort kontrollbehov. Och genom att tillfredsställa det behovet så blir jag inte stressad utan håller mig lugn och jag vet vad som komma skall. Nu är jag inte en maniac med detta, men det finns i mig. Det är mitt sätt att planera och följa upp. Oavsett om det är jobb eller renovering eller bebisverkstad.

Jag grubblar mycket. Det har mamma alltid sagt. Tyvärr är det något jag inte kan stänga av utan det pågår hela tiden, på gott och ont. På terapin menade man att jag är social och utåtriktad - jag är lätt att ha att göra med, men det finns en del av mig som jag inte visar för de flesta, vilket innebär att de egentligen inte känner mig helt. Jag visar inte mitt riktiga jag. Och det stämmer verkligen nu, jag har en fasad utåt som jag hela tiden upprätthåller och när jag kommer hem så kan jag vara mig själv. Vara ledsen om jag är ledsen. Vara tyst om jag grubblar. Bara vara Astillbe.

Och känslosam. Jag har mycket känslor i mig, både om mig själv, om mina nära och kära samt människor jag aldrig träffat. Jag känner att jag är en person som har mycket att ge, tyvärr är jag väl lite dålig på att få påfyllt. Då är det skönt att få somna tätt intill för att fylla på med energi.

I vilket fall, ljusterpin varade i 17 minuter och det gjorde otroligt ont i ögonen till en början. Jag letade mig fram till ett behagligt ljus, och fastnade hela tiden framför det gulgröna. Efteråt fick jag veta att man kunde åka på en snabbförkylning eller snabbmagsjuka efter ljusterapin, om man har något som ligger och lurar i kroppen. Och jag visste sedan innan att det kunde väcka en del känslor efteråt. Jättekul, trodde att jag skulle vara pigg efter terapin. Istället kände jag mig nedstämd och ledsen. Under dagen kände jag mig otroligt trött och fick huvudvärk. Kändes som det var en förkylning på gång. Men dagen efter hade det gått över.

Men jag tror ändå på tekniken och skall dit igen idag. Hoppas jag mår bättre efteråt än förra gången. Men jag måste säga att jag är otroligt energisk. Vad gör man inte?!

Inga kommentarer: