måndag, januari 09, 2006

Dag 32/1 - Spraydag 12

Så då kom mensen. Äntligen får jag väl säga - jag visste ju ändå att den skulle komma, skönt att få det avklarat. Har idag läst flera inlägg att det är mycket vanligt att mensen kommer 3-4 dagar senare när man sprayar. När jag frågade om det för någon vecka sedan fick jag bara svaret att den brukar komma som normalt. Men nu vet jag, min blev några dagar sen nu.

Men jag måste säga att jag mår fortfarande oförskämt bra avseende biverkningar av sprayen. Vid andra behandlingar har jag ju drabbats av både det ena och det andra. Jag hoppas att det fortsätter så.

För er som undrar över sprayen - jag tar en nässpray (Synarela) morgon och kväll, en puff i varje näsborre. Behandlingens syfte är att sänka den egna produktionen av könshormoner. När nivåerna är tillräckligt låga går man över till att stimulera äggstockarna med hormoner i sprutform (Gonal-F). Det är samma hormoner jag tog vid inseminationerna, men nu kommer det att bli betydligt högre doser, minst det dubbla.

Man kan säga att genom att sänka produktionen av könshormoner hamnar man i ett klimakterieliknande tillstånd och en del av biverkningarna kan då bli klimakteribesvär som t ex blodvallningar.

Jag skall på den första kontrollen senare i veckan för att se om jag är tillräckligt nedreglerad.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, nu är det verkligen i gång på allvar! Du vet att jag håller koll på dig och håller mina tummar!
Med oss är det bara bra. Alva sover ännu (kl 9.53) så jag njuter av lite egen tid här framför datorn :)