måndag, juli 30, 2007

Utflykt och sjalproblem

Vi gjorde ett försök till utflykt efter BVC-besöket och åkte till stan, men han ville inte ligga i vagnen. Så vi åkte hem efter någon timme, trots att jag ändå ammade på McDonalds för att få honom mer nöjd. När vi kom hem stupade både jag och Liten i säng och sov i tre timmar på kvällen!

Liten börjar nu bli mer och mer nyfiken på andra saker än ansikten, men roas bara av det en kortare stund. Han ler otroligt mycket i sömnen, han är så fin... Han är enormt stark i nacken, det har han varit sedan han föddes. Han håller upp huvudet bra när vi har honom i famnen eller om han ligger på vår bröstkorg. Däremot sover han alltid åt samma håll, vi måste försöka tvinga honom att variera sig mer. Men det är lättare sagt än gjort.

Sjalen försöker jag använda en gång per dag och den har en väldigt bra sövande effekt på Liten. Ibland tar det bara några sekunder innan ögonen åker igen. Men jag får inte till det riktigt bra, följer man instruktionen så kan huvudet åka ut på sidan, under min armhåla, dvs när han somnar så glider hans huvud ut bakåt (han har kinden mot min bröstkorg).


Jag drar upp både den delen av sjalen som han "sitter i", dessutom använder jag den som går från axeln ner mot magen (som sedan försvinner runt ryggen). Men det blir ett "hål" mellan sjalen och min bröstkorg och där trillar huvudet ut. Vilket innbär att jag går och håller emot hela tiden.

(Obs, det är inte jag på bilden).

1 kommentar:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

När Lillkatten var nyfödd brukade jag ha honom mycket mer liggande i sjalen än vad hon på bilden har sin bebis. På så sätt fick han ordentligt stöd för huvudet.

När Liten sover? Är han hela tiden vänd mot dig? Lillkatten ville hela tiden ligga mot mig, vilket tyvärr resulterade i att han blev platt på ena sidan av huvudet, så vi bytte plats i sängen, så att han vände sig åt andra hållet, och nu har han ett runt och fint huvud. Att byta plats i sängen kan alltså vara ett tips för att få Liten att sova på båda sidor.