fredag, juli 27, 2007

En bra dag

Idag känns det som det varit en bra dag! Liten sov i fyra timmars pass och jag ammade honom 02 och 06, och jag känner mig mer pigg och utvilad.

Idag var rörmockaren här och kopplade in vattnet i köket!!! Jippie! Det enda som saknas nu är lite el och kakel på väggarna. Och tapetseringen blev inte helt klar så det saknas några vårder där.

Idag har det inte alls varit lika mycket skrik som de sista två dagarna, och han har bajsat oftare vilken kanske betyder mindre magknip? Idag har han helt plötsligt sovit jättemycket - hela kvällen sov han eller ammades. Han har somnat så gott på båda mammas och pappas bröstkorg i soffan. Funderar på hur han kommer att sova inatt nu när han sovit så mycket under dagen och framför allt under kvällen.

Sedan några dagar tillbaka tar han dåligt tag om bröstet igen - jag har infört nappförbud. Dock har vi bara använt nappen några få gånger, jag är väldigt emot användandet för jag är just orolig för amning och mina stackars bröstvårtor. Jag har köpt en ny kräm (Medela) för bröstvårtorna som jag tycker är bättre än apotekets. Jag har även köpt nya luftare, som också känns bättre än apotekets som var alldeles för hårda.

Jag har ju gjort en del knipövningar, men jag är fortfarande väldigt öm i bäckenbotten. Trodde ändå att det där med knipa klarade jag av bra - gjorde testet med att försöka knipa av urinstrålen när jag kissade. Det gick helt åt helvete - det hände inget alls. Så det är bara att fortsätta knipa, men det är svårt när det värker mer eller mindre hela tiden.

1 kommentar:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Ta det lugnt med knipandet om det gör ont! Jag tror inte att jag knep något första månaden (jag sprack väldigt mycket) och jag var rätt inkontinent ett tag... men när jag väl hade läkt ordentligt gick det väldigt fort att få ordning på musklerna.

Vad det gäller sugandet så tror jag att det är mycket värre med nappflaska än vad det är att ge napp.
Nappflaska är jättebra om man som mamma vill kunna lämnna sin bebis ibland, men man ska vara medveten om att risken är stor att amningen slutar fungera. De gånger Kattpappan har matat Lillkatten har han alltid gjort det ut mugg eller med sked, och det fungerar faktiskt förvånansvärt bra även på en pyttebebis.