måndag, juli 23, 2007

Första veckan hemma

Söndag 15 juli
Klockan 14 är vi äntligen hemma. Liten får hälsa på våra två katter, varav hankatten A är mest glad för att bli utsläppt att han inte märker av Liten. Honkatten X är lite mer nyfiken och stannar till och luktar lite innan hon också springer ut.

Tyvärr är sambon bara hemma en timme. Sedan måste han åka till Jönköping och hämta en leverans till vårt kök. Jag är lite orolig men Liten sover faktiskt ända tills sambon kommer tillbaka. Först sov han en kort stund i sin säng, med de svindyra lakanen, men sedan satte vi honom i babysittern (på "ligg-läget"). Jag kunde enkelt bära med mig honom till olika rum, bland annat fick jag duschat.

Strax efter att sambon kommer hem vaknar Liten vid sex-tiden och den första blöjan byts här hemma. Sedan är det amning vid sex (!) tillfällen fram till midnatt! Och på BB sa de att vi måste se till att han äter minst sex mål OM dagen... Inga problem att uppfylla det!

Måndag 16 juli
Liten vaknar redan efter en timme för mat, sedan sover han 3½ timme innan nästa mål, där han somnar om direkt igen. För att vakna efter ytterligare en timme och där han också somnar om efter blöjbytet - och sover 3½ timme igen.

Btw - call me Dolly! När jag vaknade på morgonen kände jag direkt en skillnad med brösten - nu var de rejält spända och runda! Och jag som hade tänkt slumra en stund på magen för första gången på flera månader - tji fick jag! ;-)

På morgonen njuter jag fullkomligt. Min målbild var nu uppfylld. Cirkeln var sluten. Där låg vi alla tre (fem) och gosade under förmiddagen. Solen lyste utanför från en klarblå himmel. Första morgonen hemma. Jag smög mig tyst upp på toaletten. När jag återvända stod jag och njöt när jag tittade på Liten och hans pappa som båda sov så sött.

Först klockan 12 äter sambon och jag frukost. Eftermiddagen går åt till att amma, byta blöja och lite gos. Han sover för det mesta hela tiden. BB ringer och kolla läget på eftermiddagen (tycker jag var väldigt positivt!).På kvällen kommer en hantverkare hit för att fixa med stenlister i köket. När han är klar tar sambon och jag premiärturen med vagnen! Liten är vaken hela tiden och ligger och tittar på oss.

Det blir en kort runda för jag har ganska ont i underlivet och det trycker på vilket även gör det svårt att gå. Förmodligen på grund av promenaden har jag rejält ont under kvällen och natten. Bröstvårtorna gör rejält ont och jag smörjer dem hela tiden efter amning och luftar dem. Det värker fortfarande också en hel del i livmodern när jag ammar, men jag har inte behövt ta värktabletter sedan BB. Under stor vånda bajsar jag för första gången... aj.

Tisdag 17 juli
Jag sov hela natten utan bh vilket gjorde underverk med bröstvårtorna. Det känns som Liten tar riktigt bra tag nu om bröstet. Jag börjar alltid med att själv sätta igång utdrivningsreflexen så att det gör mindre ont när han väl tar tag.

På eftermiddagen åkte vi till BB för att bli utskrivna. På ditvägen passar vi på att lämna in TENS apparaten. Jag får dessutom träffa min underbara BM som ger mig en kram och vi pratar lite snabbt om hur det gick och hur allt känns nu. Lite pinsamt bara, det var ganska varmt ute och jag hade för mycket kläder på mig vilket resulterade i världens svettbrytning på MVC, jag kände mig plaskvåt på ryggen. Det är väl så det blir nu med amningen, att jag kommer få sådana här.

Liten vägs På BB (3490 gr) och man tar PKU-testet. Han är återigen väldigt duktig vid provtagningen, trots att det tar lång tid för vi får inte ut tillräckligt och sköterskan pressar ut. Han får sitt första blåmärke på den lilla handen. Jag tror att under de fyra gångerna vi tog CRP tidigare under helgen grät han bara vid ett tillfälle! Jag visar upp en sårig bröstvårta och fick mer tips om hur jag ska hålla för att han ska kunna ta bättre tag om bröstet. Jag blir även kollad i underlivet (eftersom jag har så ont, främst där bak...) men allt ser bra ut. Jag har fortfarande mycket ont efter gårdagens promenad. Efter nr 2 senare på eftermiddagen försvann en del av trycket/värken.

Vi presenterar Liten för de första! Vi åker hem till vännen T och hennes man som blir det första att få träffa vår lille prins! Vi fikar där en stund och pratar om vår förlossning men även deras stundande! Bara fem veckor kvar innan Litens lekkompis kommer!

Onsdag 18 juli
Ammar under natten och förmiddagen var tredje timme. På eftermiddagen kommer vi iväg till stugan för att visa upp Liten för mina föräldrar och mina morföräldrar. Vi är där hela eftermiddagen och kommer inte hem innan kvällen. Bilfärden på totalt två timmar gick ganska bra, även om Liten skrek en del. Men efter en stund sövdes han av bilens lugna rytm. Däremot var han ganska orolig där nere och det blev lite skrikigt. Men hans mormor bar mer än gärna på honom och tröstade.

På ditvägen gör faktiskt Liten sitt första besök på en offentlig toalett... ;-) Vid ett stopp för att köpa vatten till oss (och en varm korv till mig) inser vi att han har bajsat igen och vi behöver byta. Och jag är fortfarande konstant hungrig och sockersugen...

Strax efter att vi somnat spyr Liten som en fontän rakt över mig. Det kommer så mycket att vi inte bara behöver byta till nya lakan utan även nytt täcke. Hur kan det få plats med så mycket vätska i den lilla magen? Jag blir orolig och vaknar många gånger under natten för att titta till honom. Men han kräks inget mer.

Torsdag 19 juli
Sovmorgon till 11! På eftermiddgen åkte vi till sambons jobb för att visa upp guldklimpen! Det blev ett hjärtligt mottagande och det kom folk ut från överallt - ryktet spred sig! Vi var båda otroligt stolta! Jag fick höra av några kvinnor att de var imponerade att jag var uppe och att jag såg så fräsch ut... :-D

När vi kom hem väntade stora mostern och kusin på att få träffa Liten och lämna presenter (Nalle Phu skålar, Mitt första år-bok och lite kläder)!

Jag har fortfarande en del ont i underlivet, det märktes tydligt idag då det blev en hel del stående vid besöket på sambons jobb. Igår hade jag även satt mig på huk i en affär vilket förvärrade det helt mycket. I bilen har jag en kudde att sitta på för det gör för ont att sitta direkt mot sätet.

Fredag 20 juli
Eh... jag har inga anteckningar från denna dag av någon anledning... och jag minns inte heller något nu, jag vet att vi gjorde något, men vad?

Däremot är jag ganska säker på att Liten hade ännu en fontänkräkning under natten - fick återigen byta lakan och täcken.

Lördag 21 juli
Dagen går åt att ta hand om Liten och bära runt på honom. Först på eftermiddagen får vi tid över att städa - på kvällen kommer nämligen vännen T med man på grillning!

Det blir en mycket trevlig kväll där Liten visar sig från sin bästa sida och vaknar först efter vi har ätit! Efter amning får vännen T äntligen hålla i honom och han verkar lugn och harmonisk. Trots att det bara gått nio dagar känns det som det var evigheter sedan jag hade en egen mage, men när jag ser T lägga handen på sin mage, för en smekning eller för att känna en spark, då känner jag ett sug efter min egen. Liten får en underbart fin och mjuk nalle i present.

Söndag 22 juli
Ammar halv tre och halv sju - trots bara en nattamning sover jag bara fem timmar. Från och med idag ändrar jag amningssätt. Tidigare har jag bytt på honom både natt och dag innan jag ammat. Nu ammar jag först, byter blöja därefter, för att sedan amma igen. Liten är nämligen ilsk och/eller stirrig när jag försöker amma honom efter blöjbytet. Genom att amma före blir han betydligt lugnare. När han blir stirrig är det svårt att få honom att få tag om bröstet - istället flänger han med huvudet och har dåligt tålamod - får han inget tag blir han ilsk!

Idag badar vi Liten hemma för första gången, den här gången verkar han njuta för fullt. Vi har en insats till badbaljan vilket jag starkt rekommenderar. Vi har händerna fria och bebisen är mer avslappnad i vattnet.

Farmor, farfar och farbror kommer på besök och ska stanna några dagar. Liten fick massor med presenter, kläder och nallar.

Jag får problem med att brösten blir fullständigt stenhårda. Blir orolig för mjölkstockning, fick handmjölka det ena för att töma det lite och lätta på trycket. Han sover mycket så jag ammar ungefär var tredje timma. Jag stupar i säng klockan 22 (städat en massa inför besöket)...

Inga kommentarer: