måndag, juli 09, 2007

Förlossningsbrev

FÖRLOSSNINGSBREV

GENERELLT
Jag är vänder inåt vid smärta och är dålig på att be och ta emot hjälp från andra. Jag har ett stort kontrollbehov, och genom att få information fortlöpande hur det ser ut, hur bebis mår och vad som pågår kommer jag att kunna koppla av bättre (känna mig trygg). Om jag inte är mottaglig för informationen ska [sambon] ha den.

Jag vill att [sambon] ska vara delaktig under förlossningen - ge honom gärna tips för hur han kan hjälpa mig i förlossningsarbetet på bästa sätt. Tryggheten är viktigt för mig.

Om jag får veta att det är jättelång tid kvar så kan jag känna att jag ger upp, behöver stöd och uppmuntran att fortsätta. Hellre se allt jag klarat av (och fört mig närmare) än hur mycket som är kvar.
ÖPPNINGSSKEDET
Önskemålet är ju att kunna få vara hemma så länge som möjligt – att hellre vanka där än i sjukhuskorridorer, i alla fall om allt ser bra ut. Blir vi oroliga för att saker inte är som de ska är det visserligen en trygghet att vara på sjukhuset.

SMÄRTLINDRING
[Sambon] och jag har gått igenom profylaxandning och avslappning där vi kan behöva coachning med detta om jag tappar kontrollen eller kommer av mig. Jag spänner mig nämligen alltid vid smärta och slutar andas.
*I första hand vill jag klara mig med naturlig smärtlindring, genom bad, akupunktur, massage och ev TENS.

* Jag vill vara uppe och röra på mig mycket, kan behöva uppmuntran till detta.
*I ett senare skede kan jag tänka mig lustgas.
Anledningen till att jag vill undvika smärtlindring är för att jag är orolig för en utdragen förlossning eller att värkarna avtar.
FÖRLOSSNINGSSTÄLLNING
Jag vill röra på mig så mycket jag orkar under öppningsskedet för att hjälpa min kropp på traven. Jag vill försöka föda i en stående eller sittande ställning, men detta får jag pröva mig fram vad som känns bra när vi väl är så långt framme.
UTDRIVNINGSSKEDET
Vill naturligtvis undvika att spricka eller klippas, vill gärna använda varma handdukar och olja. Få instruktioner från barnmorskan för att inte krysta på för fort (eller för långsamt). [Sambon] önskar att få klippa av navelsträngen.

AMNING
Jag önskar att amma barnet, och jag behöver säkert lite hjälp och instruktioner för att komma igång.

ÖVRIGT
I mån av plats så önskar [sambon] eventuellt sova över.

Inga kommentarer: