onsdag, november 09, 2005

Dag 30 - Plus 2

Har lite blandade känslor just nu. Har varit på undersökning inför akupunkturbehandlingen. Där hittade man mycket obalanser i min kropp som stämmer bra överrens med min egen uppfattning. Det var dålig sömn, stress och spänning, magproblem och ryggproblem. Lätt att få urinvägsinfektion (hade mkt när jag var yngre, men inte nu), huvudvärk och ont över axlarna. Det var så mycket att hon var osäker på hur hon skulle behandla mig - vilken sida hon skulle koncentrera sig på. Det var under- och överfunktioner hit och dit. Det var så mycket att jag inte kommer ihåg allt.

Men sedan fick jag berättat anledningen till att jag var där. Då förklarade det en hel del sa hon. Vad vi skall koncentrera oss på, förutom hormoner och äggstockar är att få ner stressen. Och det är väl det jag känner själv, eftersom jag börjar dra mig undan igen och jag glider ner i det stora mörka hålet. Fan det här året är snart slut. Ett till år har gått utan att jag har varit i närheten att bli gravid. Allt har gått åt pipan.

Pratade lite med min mamma, som sa att hon inte trodde på akupunktur alls. Det gjorde mig ledsen och det stöttar inte mig alls. Men visst, jag förstår hennes skeptism, jag var själv lite skeptisk när jag börjde med zonterapi men jag var villig att testa, men jag förväntade mig inget. Men när jag såg vad det gjorde med mig... då försvann all min misstro och istället ångrade jag att jag inte gjort detta innan alla hormonbehandlingar. Jag har läst så mycket information om infertilitet under de här åren, och jag har stött på akupunktur många gånger. Så jag har min egen uppfattning. T ex i Danmark får man använda sig av "landstingspengen" för alternativa behandlingar som akupunktur och zonterapi istället för hormonbehandlingar.

I första hand skall akupunkturen få mig att må bättre. I andra hand skall den hjälpa mig att bli gravid. Fast jag antar att sambon får väl vara med på ett hörn igen också! ;-)

Men jag har inga höga förväntningar. Bara en liten spirande känsla av något nytt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att du ska försöka se över stressen du upplever på arbetet också. Stress och dess verkningar på kroppen är inte av godo och påverkar mer än vad alla tror. Förmodligen "räcker" den stress som ni känner över att ni inte blivit gravida än.

/T

Astillbe sa...

Jo jag vet. Tyvärr verkar den enda lösningen vara att byta jobb - men vem vill anställa en 31-åring med villa utan barn? Det står ju skrivet i pannan på mig "snart mammaledig"...

Men jag skall försöka fokusera mer på mitt jobb och vara effektivare, det kan vara en lösning - inte att jobba mer överitd.