måndag, april 10, 2006

Rasar utför...

Mitt nyårslöfte var ju att jag skulle ta bättre hand om mig själv. Och det började ju jättebra i början på året. Men efter vår misslyckade IVF har det rasat utför. Jag orkar inte bry mig om speciellt mycket faktiskt. Jag antar att det är på grund av hopplösheten. Jag menar, vad är det för mening - inget fungerar ju ändå?

Jag tar inte mina piller regelbundet (folsyra, omega-3, zink etc). Jag köper dyra färskpressade juicer som jag öppnar en dag men sedan glömmer bort och får slänga ut. Jag går aldrig ut och går. Jag äter godis fast jag har lovat att hålla mig till en helg per månad. Jag har börjat dricka mer alkohol (inga jättemängder men ändå, nu var det vin fre, lör och sön).


Jag börjar stänga in mig igen. Eller rättare sagt jag har redan gjort det ett tag. Jag bestämmer inte några träffar med vänner som jag vet ändå behöver det, kanske inte behöver just mig, men en vän att prata med och få stöd.

Nu vill jag komma igång. Men jag saknar ändå motivationen. Bestämde mig igår för att "nästa månad ska jag inte dricka någon alkohol alls" - men imorses bestämde jag mig för att börja direkt. Kanske inte helt sluta men det kan räcka med ett glas vin någon gång. Påsken kommer ju - så det blir inget godis och väldigt lite alkohol. Jag skall komma ut och gå också. Ofta.

Jag skall ta två dagar semester.

Första delmålet är att gå ner 4 kg.

Men jag hittar fortfarande ingen motivation.

3 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Vet du? Ibland mår man bättre av att unna sig lite godis, något glas vin till middagen och en mysig dag i soffan istället för att tvinga i sig morötter och gå ut och gå i regnrusk.

I dag är det för första gången på länge ordentligt soligt här i Stockholm, och genast blir jag mer motiverad till att vara nyttig, jag tror att det kommer att bli så för dig också. Men tvinga dig inte till något för då får du bara ytterligare en sak att må dåligt över.

Anna sa...

Håller med Kattmamman.
Tycker att "mera glamour" är ett bättre löfte. Dvs mera champagne, mera dyr choklad, mera lyxgrejer som massage, bada badkar, köpa glittrig ögonskugga och sådant. Det är ursvårt att motivera sig till storverk med figuren när man är uppe i barnlöshet och IVF. Ta hand om dig istället genom att njuta ordentligt av de dagar som känns roliga. Och när de tråkiga dagarna kommer så låt dig vara precis så lat som du behöver. Det är förmodligen själen som behöver komma ikapp och då behöver du ta det lugnt.

Kram från Anna - som varit precis där du är

Astillbe sa...

Jovisst skall jag unna mig... men nu känns det som att det är en ursäkt bara. Jag menar hur länge skall jag unna mig???

Jag har unnat mig väldigt mycket sedan IVF:en, mycket gott rödvin, kokostoppar, choklad, efterrätter, godis och annat...

Men det är helt klart att det inte går att tvinga sig, då mår jag inte bättre för det.

Hmmmm. Och inte blev det bättre av att jag nu är en ägare av ett påskägg med massvis med godis i...

Vädret är ju helt klart inbjudande till en promenad...

Kram till er båda!