måndag, december 10, 2007

Värk och trötthet

Jag har idag fått en sådan grymmevärk i bäckenbotten. Det har snart gått fem månader sedan förlossningen, borde inte jag vara återställd då? Har varit borta hela dagen och fick värk på den tidiga kvällen - när jag kom hem har jag haft så ont att jag varit tvungen att sitta, klarade inte av att bära på Liten och samtidigt stå upp.

Mensen har konstigt nog inte dykt upp än, borde kommit senast idag. Känns som en besvikelse att den inte kom i lördags, det känns redan som att ta ut besvikelsen i förskott på att min kropp inte kommer att komma igång och fungera normalt.

Sista tiden har jag också varit grymt trött. I helgen somnade vi tidigt och sov länge, men jag är fortfarande som en död när jag vaknar, oavsett på natten för amning eller på morgonen för att stiga upp. Liten har ju börjat att vakna oftare igen sista månaden, jag som vande mig vid att han kunde sova 6-8 timmar på raken.

Det blev lite missräkning med Litens sovande idag, så han sov i vagnen 19-20, men han somnade ändå ca 30-60 min senare än vanligt, hade befarat att det skulle vara ännu senare. Så nu har jag precis lagt över honom i hans säng, och jag tänker följa efter, nåväl, ner i min säng iaf.

Natt på er!

2 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Du borde vara helt återställd efter förlossningen. jag tycker nästan att du ska kolla upp vad det är som gör ont.

Vad det gäller tröttheten så tror jag att du nu börjar komma tillbaka till normala trötthetsvanor. D.v.s. att mammahormonerna börjar släppa och att du inte längre klarar av att vara pigg på ingen sömn. Det brukar hända någon gång runt 5-6 månader efter förlossningen.

Anonym sa...

Jag fick ju tillbaka mensen när Hugo var tre månader och då var den regelbunden direkt. Den här ggn kom den tillbaka när Hanna var två månader och jag trodde att den skulle bli regelbunden men så har det inte blivit, sedan den första mensen så har jag bara haft den en gång till plus en mellanblödning (som nog beror på att jag sedan drygt en månad tillbaka äter cerazette). Men jag har precis som dig en grym mensvärk till och från så pass att jag tror att mensen är på gång vilken sekund som helst och jag har trosskydd och tamponger med mig överallt, men ingen mens. Drygt värre, då får den ju hellre dyka upp så man vet vad som händer.

Angående tröttheten så är ett tips att testa att äta lite vitaminer som innehåller järn, eftersom du ammar så kan du behöva lite extra. Brukar funka på mig när jag blir så där dödens trött under en längre period. Sen om du tycker att du är tröttare än vad du borde vara med tanke på sömn och så vidare och det inte hjälper med vitamintillskotten så är ett annat tips att kolla upp sköldkörteln, det är tydligen rätt vanligt att man får ngn obalans efter en graviditet (det var faktiskt det enda provet jag behövde lämna på Sophiahemmet inför syskonförsöket).

Sen kan jag bara hålla med kattmamman, om du har så ont fortfarande så borde du kolla upp det. Med Hugo så hade jag jätteont länge i mina fogar så pass att jag knappt kunde resa mig upp ur soffan när Hugo var 6 månader, jag gick då till en kiropraktor som såg att jag var helt sned, ett ben var längre än det andra mm så efter tre besök hos honom så var jag helt återställd och all smärta borta! Så det är helt klart värt att ta sig tiden och besväret att kolla upp om man har ont, det är ju så skönt om det är enkelt fixat!

kram, Anki