lördag, december 08, 2007

Preventivmedel

Sambon och jag bestämde ju oss för två månader sedan att vi inte skulle ha något preventivmedel när vi skulle återuppta vårt sexliv. Ett syskon önskar vi mer än gärna till Liten, och "händer det" så är det bara kul. Och billigt. ;-)

Men nu har jag funderat mycket på det här. Jag vill inte bli gravid nu. Jag längtar visserligen efter att få vara det igen, att få känna denna fantastiska känsla av något som växer i en. Men det vore fulltsändigt orätt mot Liten att bli gravid snart igen.

Jag vill njuta av min son som jag längtat så efter. Jag ville inte ha en ny mage igen att gå upp i, eller ett litet krävande barn. Tids nog, men inte riktigt än.

Det innebär att jag är orolig inför den omvända psykologin. Att varje månad vara orolig för att ha blivit med barn. Hur rimmar det med fyra års sorg vid varje cykels slut?

Samtidigt känns det förmätet av mig att ens tro att jag kan bli gravid igen. Å andra sidan vill vi inte förlora massa tid på meningslöst försökande heller. Och det skulle vara hur häftigt som helst att älska för att bli gravida och sedan lyckas. Själva. Utan alla dessa människor i vita rockar.

Det kommer tids nog. Just nu ligger föremålet för vår kärlek och dyrkan och sussar så gott i sin säng, i sina nya lakan för dagen. Om några timmar kommer han vakna och flyttas över till mamma, där vi sover tätt intill. Såvida han sover bättre inatt vill säga.

Jag vill få igång min menscykel ordentligt. Sedan kommer jag nog att ringa och be att få insatt en kopparspiral. Men först vill jag veta hur min mens är nu och om jag fortfarande får dras med all värk. Åtminstone vill jag vara skyddad under den perioden som jag fortfarande är mammaledig. Kanske kan man ta bort den till sommaren eller om max ett år.

I vilket fall tänker jag inte ta några hormoner. Åtminstone inte i syfte att förhindra mig att bli gravid.

5 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Vi skyddar oss inte alls och nu är Lillkatten snart ett år... så det har väl fungerat bra ändå. Nu känns det som att det skulle vara ok att bli gravid, innan hade det varit för tidigt.

Men jag har fortfarande inte fått mens alls, så jag tror nog inte att det blir några barn på naturlig väg hemma hos oss.

Camillas lockar sa...

Förstår hur du menar. Kluvet, det där. Hoppas det händer precis när ni vill och längtar. Då blir det allra bäst.

Anonym sa...

små barn ska INTE titta på TV. Läs några böcker i utvecklingspsykologi...

Astillbe sa...

milla - vad har barn och tv med sex och p-medel att göra?!

Dessutom har jag läst flera böcker om utveckling, och där står det faktiskt tvärtom mot vad du säger.

Anonym sa...

Jag har ju nämnt Naturlig FamiljePlanering tidigare. Tycker visserligen att hemsidan är lite flummig. Vad det handlar om är ju att hitta äl-sekretet, som börjar några dagar innan äl. Du vet kanske redan att det är som rå äggvita och så känner man sig våt och hal runt slidöppningen och det doftar speciellt också. När man varit på toa och kissat och torkat sig doppar man ett finger på pappret och om det följer med en liten genomskinlig tråd (eller mycket), så är det det sekretet. Den dagen som det inte är så längre, utan det blir torrt, så hade man äl dagen innan. Det finns kartor att hämta på hemsidan och då ser man varje månad ungefär när man kan förvänta sig äl.