fredag, december 21, 2007

Förändringar

Rutinerna med Liten ändras ständigt.

Nu tänker jag främst på kvällsrutinen. Tidigare har han alltid somnat vid bröstet på kvällen och jag har sedan lagt honom, först i vår säng och senare i hans egna. När han vaknar för amning har jag flyttat över honom till vår säng.

Jag jublade när han började sova båda 6, 8 och 10 timmar utan att vakna. Men sedan blev det bakslag, för ungefär 2 månader sedan. Då började han vakna varje eller varannan timme. Åt och åt och åt.

För två veckor sedan har han nu börjat sova lite längre igen på natten, 4-6 timmar i stöten (samtidigt som han helt plötsligt äter mindre*). Men dessförinnan vaknar han redan efter 1-2 timmar, ofta får jag amma honom då. Därefter sover han sina 4-6 timmar.

Och nu vill han inte somna vid bröstet längre, jag har alltid ammat honom i soffan framför tv:n. Nu ska han istället leka en halvtimme innan jag lyckas söva honom med nappen.

Så från igår så har jag börjat med att gå upp i sovrummet med honom, ammar i vår säng och lägger honom sedan i sin säng. Det är inte alls populärt så det är en del tårar nu. Gråter han inte så sätter jag på mobilen, smeker honom på huvudet och pussar godnatt. Därefter går jag ut, sätter mig vid datorn i rummet jämte. Så fort han gråter (inte gnäller) så går jag in.

Men båda kvällarna slutar det med att jag häver ner mitt huvud mot hans och smeker huvudet eller ryggen. Ja, för han ligger alltid på sidan igen, nästan som i framstupa sidoläge. Han sluter ögonen direkt och pressar sitt huvud upp mot mitt så han ligger som i en båge.

Men nu förhoppningsvis så sover han en timme, eller kanske till och med sex. Klockan tre har varit standard nu ett tag för nattamningen.

Själv river jag i julkartonger, letar tomtekläder, julstrumpor samtidigt som jag tvättar, manglar och plockar rent allmänt.

* Ganska länge ammade jag honom en gång i timmen, båda brösten. Nu ammar jag varannan igen som innan tillväxtperioden, och oftast bara från ett bröst.

Inga kommentarer: