tisdag, september 25, 2007

Min son - vänsterhänt?

Jag funderar på om Liten kommer att bli vänsterhänt?

Han har nu börjat suga på handen (och mmmm:ar högt och ljudligt när han gör det, precis som det är det godaste som finns...!) och det är alltid vänsterhanden. Höger hittar inte dit.

Samma sak nu när han igår för första gången riktigt började greppa om en leksak, och förde den till munnen. Med vänster hand.

Kan man redan nu tolka att han blir vänsterhänt? Varken jag eller pappan är vänsterhänta. Han har ju huvudet mest åt vänster hela tiden, kanske det spelar roll.

Sedan läste jag en sak i en bok, om vilken sida de helst ligger på med huvudet. Det visade sig att de är högerhänta om de gör så. Liten ligger åt andra hållet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är först vid 3-4 års åldern man kan säga om barn blir vänsterhänta eller inte. Före det kan dom använda vilken hand som helst.

Anonym sa...

Vår son är vänsterhänt och ingen av oss är det. Vi såg tecken på det väldigt tidigt, ett par månader bara. Samma sak med min systerson, lustigt nog, och båda föräldrarna högerhänta. Men vår Lillasyster har ingen speciell preferens ännu.

Läs gärna den mycket intressanta boken "Höger hand, vänster hand" av Chris McManus. Månpocket fakta. Surfa också gärna in på www.anythingleft-handed.co.uk/ Där inser man hur mycket saker i världen som är gjorda för högerhänta och jättesvåra att använda för vänsterhänta.