söndag, september 23, 2007

Amning

Vi nattammar fortfarande, men det känns inte speciellt jobbigt. Jag ammar oftast en första gång mellan 00-02, sedan sover Liten 3-4 timmar för att sedan ammas igen. Därefter vaknar han mellan varannan till varje timme för mat.

Eftersom han sover mellan oss är det enkelt att bara lägga honom till bröstet liggandes. Ibland händer det att jag somnar före han är färdig... men han sköter det så bra själv! Men genom att jag inte behöver gå upp - och framför allt att han somnar om utan gråt gör att sömn-avbrottet är väldigt kort och jag själv somnar oftast om ganska fort.

Magknipen han har - de har aldrig inträffat på natten. Så någon Minifom har aldrig varit aktuellt att ha då. Och det är inte vid varje amning han får Minifom heller, de dagarna han har knip. Det beror på hurdant det gick under förra amningen och under den nuvarande. Sista dagarna har han dock fått dropparna varje dag, ca 5-6 ggr. De hjälper då han skriker när han precis börjat amma, som om mjölken när den kommer ner i magen, orsakar smärta.

Amningen verkar gå i perioder, men det verkar också vara helt normalt. Ibland vill han äta mer, ibland mindre. Ibland otålig för att det inte rinner så snabbt, andra gånger kan han suga fast man funderar på om det finns en endaste droppe kvar. Just nu fungerar det bra och han äter mycket och bra.

3 kommentarer:

Superquinnan sa...

Prova Bio Gaja droppar från semper finns på Apoteket. Räddade oss från den värsta koliken och nu har magonten lindrats bra. Brukar inte ge tips men detta var så bra att jag bara måste! Kram

Anonym sa...

Hallå Superquinnan! Hur hittar jag dig igen? Har försökt maila, men det vill sig inte :( Jag finns på ahl@gardener.com

Astillbe sa...

Jag tycker att det fungerar bra med Minifom - har han knip hjälper detta oftast direkt och vi kan fortsätta amma utan problem.