torsdag, februari 01, 2007

Ultraljud

Idag på morgonen fick jag min bästa födelsedagspresent! Att få hälsa på vårt lilla barn och kika in där en liten stund tillsammans med den blivande pappan.

Det var en livlig bebbe där inne som skuttade runt, öppnade munnen, vinkade, drack fostervatten, sparkade och till och med förde tummen (?) mot munnen. Vi var alldeles tagna och några tårar letade sig fram... till och med Buspappan var alldeles blank i ögonen när vi gick därifrån. Jag hade kunnat ligga där hela dagen och bara titta... vi var helt fascinerade.

Tänk att den här dagen har kommit! Att det faktiskt är vi som är på ultraljud. Med en bebis i magen. BM tyckte att vi var lite tysta så hon frågade om vi hade förstått allt… vi bara log och sa att vi är tagna av stunden. Vi har haft en lång resa fram till den här dagen. Och nu hälsar vi på vårt barn.


Huvudet är 3,5 cm stort, öra till öra, och lårbenet 2 cm. Den såg ut att ha stora fötter och vi såg till och med tårna! Vi tittade på den från alla möjliga håll, även så att vi såg rumpan underifrån! Jag tänkte aldrig på att titta efter könet, eftersom sambon har sagt att han inte vill veta. Men han konstaterade lite besviket efteråt att han såg ingen snopp… vad är det här med män och söner?! Jag vet att han kommer bli precis lika glad för en dotter, men på något sätt är det ändå en pojke han tänker på när han ser vårt barn.

Men FET till trots - vi blev framflyttade 8 (!) dagar?! Känns lite tråkigt faktiskt att halka tillbaka till vecka 16 (15+6). Enligt tidigare beräkning är jag ju på dag 17+2 idag. Jag köper det inte riktigt, eftersom vi gjorde ju VUL på SU för att titta på hjärtat i 7+2 - det känns som att hade jag varit i 6+0 då så hade vi aldrig sett något hjärtslag och dessutom gjorde vi ju VUL 3 veckor efter beräknad mens - jag kan ju inte ha testat + i vecka 3?! Förstår ni hur jag menar? Insättningen gjordes ju den 20 oktober.

I vilket fall. Bebis kommer när bebis vill. Just nu ligger det tre bilder jämte mig som jag sneglar på hela tiden... en person som jag kommer att få lära känna lite mer de närmaste månaderna, och om 5 månader äntligen får se.

Ska lägga in bilden senare under dagen...

16 kommentarer:

Anna sa...

Vad roligt! Jag har mitt framför mig, ska dit kl 13. Med tanke på hur de flyttade fram mig sist så testade jag ju positivt nästan innan jag var gravid. Mitt + kom dessutom på typ 15sek så jag tycker lixom du att de nog har lite fel.. men men... jag såg ju oxå hjärtat picka väldans tidigt om man nu tänker tillbaka...
Jag avrapporterar sent ikväll/imorgon.

Anonym sa...

Gud så skönt att allt såg bra ut, jag har tänkt på er hela förmiddagen!! Visst är det fantastiskt att UL finns ändå? 8 dagar låter mycket men nu är du lite närmare mig i BF :-)
Kram och klappa magen idag!!

Anonym sa...

Oj, vad kul och spännande och alldeles, alldeles underbart!! Förstår att du njuter!

Kul att ses igår, kände att vi inte fick säga hej då ordentligt, men jag hoppas att vi kommer ses igen i nån gång i ett eller annat IRIS-sammanhang.

Anonym sa...

Oj, vad kul och spännande och alldeles, alldeles underbart!! Förstår att du njuter!

Kul att ses igår, kände att vi inte fick säga hej då ordentligt, men jag hoppas att vi kommer ses igen i nån gång i ett eller annat IRIS-sammanhang.

Tingeling sa...

Men guud vad härligt, jag bara ryser när jag läser din text.
Vilket mirakel! :)

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

STROT GRATTIS!

Det är så makaläöst att det ligger en riktig liten person där inne!!!

Och det där med bf är ju helt galet, vi blev också flyttade fast bara tre dagar. Men till skillnad från de flesta andra har ni ju facit, ni vet precis hur gammalt embryot ni fick tillbaka är. Det kan spela roll när det gäller att få bli igångsatt och som i mitt fall om man vill föda på ett specialBB som bara tar emot normalförlossningar (bl.a. sådana som inte är för tidiga eller som kräver igångsättning) men annars har du ju rätt i att bebis kommer när den kommer.

Anonym sa...

Vilken underbar upplevelse, jag är rörd! :)

Anonym sa...

Vad härligt att läsa om er underbara upplevelse. :-)

Håller med om att det är knasigt att de flyttar en IVF/FET-are, det gjorde de med oss oxå. Vår MVC-läkare tyckte det var helt fel, han förstod inte alls hur de kan flytta någon som vet EXAKT när hon blev gravid... Men det spelar väl inte så jättestor roll, bara att det blir krångligt i gravkalender, BF-listor osv. ;-)

Ser fram emot att se bilderna! :-)
Kram!

Kajsa Bergman Fällén sa...

Å så härligt att ni fått se er lilla därinne, det är verkligen en milstolpe. En riktig människa, liten men riktig!

Kram

Anonym sa...

Vilken härlig upplevelse ni verkar ha fått! Skönt att de tog sig tid ordentligt och visade så mycket. Första gången för mig satt vi ett antal par på rad i korridoren utanför. Snabbt in, snabbt ut. Verkligen löpande bandet. Vi hann knappt fatta att vi varit där förrän det var över. Först efteråt förstod jag hur otroligt mycket man faktiskt KAN se. Nu ska jag på ett sent UL i nästa vecka, min v 22 och jag kommer uttryckligen be läkaren berätta exakt allt hon ser.

Jag håller med om att det är väldigt konstigt att de kan flytta datumet för en IVFare, hur mer exakt kan man veta? Att kunna testa positivt i v 3 verkar också liiiite tidigt.

Det som är rätt dumt med att få ett senare datum (förutom att man får bläddra ett uppslag bakåt i "Mammapraktika" :-)) är om man börjar gå väldigt länge över tiden. Eftersom de inte gör något förrän man gått TRE veckor över tiden, så kommer du i så fall ha gått fyra veckor över och det är inte så nyttigt. Eftersom du faktiskt VET EXAKT när du blev gravid tycker jag att du ska fortsätta räkna så OCKSÅ, för det är ju faktiskt där du är på riktigt! Så det så! Kram!

Superquinnan sa...

Grattis i efterskott och grattis till att ha sett lilla livet!! Vad härligt det måste varit!! glad att det går bra för er.. och framflyttad åtta dagar! håll tummarna för oss nu nästa onsdag då vi ska på VUL... Jag är supernervös!!!! Kram och tack för ditt inlägg..

Linda sa...

Åh, visst är det häfftigt!!

Vi blev oxå flyttade men bara två dagar bakåt men jag vet ju oxå exakt när jag blev gravid. Men eftersom det bara är två dagar så har jag inte brytt mig om att bråka om det.

Linda sa...

Åh, visst är det häfftigt!!

Vi blev oxå flyttade men bara två dagar bakåt men jag vet ju oxå exakt när jag blev gravid. Men eftersom det bara är två dagar så har jag inte brytt mig om att bråka om det.

Anonym sa...

Vi råkade ut för samma sak...blev framflyttade 9 dagar vilket skulle betyda att vi plusat(efter 5sek)i v 2+4 el ngt sådant eftersom vi testade i 4+0...då jag har grymt jämn mens.Sen fick vi se hjärtat på ul i v6+2(& då skulle vi alltså bara varit i 5+0 el ngt sådant...)Tycker det är jättekonstigt men dom påstår att vi är som små kängurur som går & ruvar på dom små innan det "smäller till" & börjar bildas ngt:-)Själv tror jag att dom går för mkt på storleken på bäbisarna vid ul tillf.Kan nog skilja sig i storlek.

Camillas lockar sa...

Jag blev tillbakaflyttad 8 dagar från den 24/4 till den 16/4. Gissa när det blev dags? Gick 8 dagar över tiden och fick min son den 24/4...

Patricia sa...

Grattis till bebisen! UL är helt ofattbart, hade så svårt att förstå att det verkligen fanns en bebis i min mage! Har iofs ännu svårt att förstå och nu ska jag (förhoppningsvis) föda vilken dag som helst... ;)

Lycka till!!!
=D