lördag, februari 24, 2007

Beroende

Jag är beroende av min nässpray. Och det är inte bra.

Sedan jag var sjuk har jag varit täppt i nästan så in i bänken. Och jag får panik när jag blir täppt – det känns som jag kvävs. Därför blir det en puff 2 gånger om dagen i vardera näsa.

Men så såg jag igår att det på förpackningen står att man bara får använda i högst 10 dagar. 10 DAGAR! Jösses, jag har använt i snart tre veckor. Hur fasiken ska jag göra nu?

Funderade att åka till apoteket och fråga om råd. Men så hann jag aldrig dit. Surfade ut på deras hemsida på eftermiddagen och läste om nästäppa. Ojojoj.

” Paradoxalt nog kan nästäppa även vara en följd av långvarig användning av avsvällande nässpray.”
” Många drabbas av nästäppa när de är gravida. Orsaken är att hormonella förändringar kan ge ökad blodfyllnad i kroppen.”


Så frågan är vad är jag täppt i näsan för? Jag är knappt snorig länge. Beror det på det långa användandet av nässprayet? Eller hormoner?

I vilket fall, nu får det vara slut med sprayandet. Fasar för att gå och lägga mig ikväll…

6 kommentarer:

Anonym sa...

Min jobbarkompis som också är gravid hade en period då hon var täppt i näsan, tydligen ganska vanligt när man är gravid. Hon sa i alla fall till sin barnmorska som skrev ut några tabletter som var avsvällande för näsgångarna, gjorde i alla fall att man lättare kunde andas. Så kolla med din barnmorska!

Anonym sa...

Det där råkade jag ut för för bara några veckor sedan, när jag hade en ordentlig bihåleinflammation. Använde sprayen i tre veckor, fullt medveten om risken att bli beroende, för jag höll också på att kvävas. Gjorde samma grej för ett par år sedan och det var inga problem att bli av med beroendet, så jag räknade med det igen och det gick! Jag trappade ner och alternerade med saltvatten. Fyllde bihålorna så mycket det gick för att rengöra och försöka få ner lite svullnad (inte alltid så lätt..., misströstade mer än en gång om att det skulle lösa sig, i dubbel bemärkelse :)). När jag hade varit helt tät i flera timmar och inte orkade gå och kippa efter andan som en fisk på torra land längre sprayade jag bara ena näsborren och fick lite lättnad. Drog på det mer och mer, tills jag klarade mig med att spraya bara till natten och tog varannan näsborre varannan natt. När det var hyfsat avsvällt klarade jag mig till slut med bara saltvatten och det fortsätter jag med. Det kan man inte bli beroende av och det förhindrar att nya infektioner uppkommer. Det har t.o.m. gjorts studier på detta, som visar att man är mindre sjuk om man regelbundet sköljer näsan/bihålorna med saltvatten. Och då ska man verkligen FYLLA dem, så att det börjar svämma över (håll huvudet på sidan och häll i den ÖVERSTA näsborren), håll för näsan och vrid och vicka huvudet från sida till sida och framåt och bakåt, så du känner hur vattnet skvimpar runt därinne och snyt sedan. Görs ett par ggr per dag, men var lite försiktig, så näsan inte blir för irriterad av allt snytande. En lagom balansgång, just medan du håller på och blir av med beroendet. Sedan tycker jag inte att jag har blivit svullen av detta. Du kan också alternera med att bara sätta några droppar saltvatten i näsan och inte snyta ur, utan låta det verka en stund i lugn och ro. Lycka till!

Anonym sa...

Jag var beroende av nässpray för ett par år sen och det var skitjobbigt. Jag insåg till slut att jag var tvungen att sluta och jag var täppt i ca 3 dagar innan det gick tillbaks och kroppen var återställd igen. Jobbigt att sova såklart men bättre att härda ut dem få nätterna och sedan vara "fixed". Lycka till!

Anonym sa...

Det är jättevanligt med gravidtäppa! Jag hade oxå megaproblem med det, men du måste försöka sluta spraya annars blir du beroende... Koksaltlösning hjälper ju inget, men det finns en sort som heter Rhinocort aqua som jag körde, mot allergi egentligen, men funkar mot gravidsvullna slemhinnor.;-) Den är lite mindre beroendeframkallande än vanlig nässpray, men det bästa är ju såklart om du klarar dig helt utan. Det är värst i början, sen blir det lite lättare... Tänk på att det går över när du fött...;-)

Anonym sa...

Jag blir alltid täppt efter ca 10 dagar med nässpray. Det brukar funka att halvsitta typ 2 nätter utan nässpray och sedan är det borta. Om du vill kan du få de avsvällande tabletterna jag fick utskrivna av läkaren när jag hade min bihåleinflammation runt v. 10 :-) Bara att hojta, de hjälper och om några dagar är nästäppan ändå borta om du lägger ner nässprayen!
Kram på dig

Kajsa Bergman Fällén sa...

Det var samma sak när jag var gravid, helt plötsligt var jag beroende. Tog en övergångsperiod med en särskild nässprej som jag nu inte minns vad den heter, den har jag fått förut vid långvarig förkylning - det är kortison i. Några lite täppta nätter men inte farligt.

Rinexin (tabletter) är bra också. Prata med din BM! De medicinerna kan du få istället så blir du snabbt av med problemen!