måndag, oktober 27, 2008

Vecka 6 (5+6)

Barnet
När embryot är så här litet mäter man oftast längden mellan huvud och stjärt då benen är svåra att mäta. Nu är bildandet av organ i full gång. Lever, lungor, bukspottkörtel och sköldkörteln står på tur att bli till. Hjärtat slår med en kammare. I ansiktet är munöppningen skapad och underkäken börjar ta form. Tarmsystemet bildas med framtarm, mittarm och baktarm. Navelsträngen utvecklas. Små knoppar till armar och ben börjar utformas. Längd huvud till stjärt 7 mm.

7mm var vår lille böna förra gången vid den här tiden vill jag minnas, då vi var på SU och gjorde VUL. Konstigt egentligen, vilket bra omhändertagande man hade då. Nu får jag inget vet om bebisen innan vecka 18. Då är vi ju nästan halvvägs. Och tänk om det är två???

Mamma
Många gravida kvinnor känner av halsbränna, förstoppning eller trötthet. Hormonella förändringar gör att du får mer genomblödning i kroppen vilket kan leda till att slidan kan få en rödlila färg. Din livmoder börjar växa.
Risken för missfall är större under de första tolv veckorna. Du kan inte själv påverka missfallsrisken så koncentrera dig istället på att leva sunt, äta bra, röra på dig och sov när du är trött.

Jag har hört att man inte kan påverka ett dugg, att få missfall eller ej. Å andra sidan tar jag väl hand om mig, annars blir jag bara mer illamående...

Hos barnmorskan/kontroller
Det är dags att boka tid hos barnmorskan. Första besöket sker någon gång mellan vecka åtta och tio. Om du vet att du är gravid kan det kännas långt dit.

Ska ringa i veckan...

Inga kommentarer: