lördag, februari 25, 2006

Shopping

Tänkte slå hål på en myt. Att shopping gör en lyckligare. Det är inte en myt - det är en vetenskaplig sanning! ;-)

Hela huset är fullt med folk och det är fullt upp hela tiden. Ibland känns det bra, att hela tiden vara tvingad till att göra något (typ fixa käk, diska etc = allt vad en hushållerska gör) och ibland känns det mindre bra när man bara vill stänga in sig med sin godispåse, titta på en snyftfilm och bara låta tårarna trilla. Vet inte vilket som är att föredra, att vara sysselsatt gör ändå att man inte är ett superego hela tiden och kan tänka på annat en stund. Å andra sidan så är det ju skönt med lite privacy och bara få rå om varandra.

Men idag åkte jag och svärmor in till stan för att handla lite snabbt, vi behövde lite till huset. Men sedan ville svärmor in i några andra butiker och jag då var ju bara tvungen att prova det och det och det och det... Jag har verkligen inte unnat mig mycket på många månader, alla mina pengar har gått till IVF, mediciner, akupunktur etc. Och i sista affären vi var i var jag så superglad! Allt kändes ganska bra. Och så skulle jag betala. I kassan står en jättesöt tjej, några år yngre än mig kanske (inte så många), jättetrevlig - och hon har en otroligt fin stor mage. Med en gång blev jag påmind om verkligheten. Men jag kände mig faktiskt inte bitter eller missunnsam, jag kände bara en djup sorg inombords men samtidigt otrolig glädje för hennes skull.

Jag vet bara att jag vill också ha en sådan mage!! Och när jag får det skall jag aldrig någonsin dölja den utan stolt visa upp den för allt och alla.

Ibland när jag är i affärer och ser dessa magar kan många elaka tankar dyka upp. Och ve den som tar upp en cigarett, då vill jag bara skrika till denna vilken jävla idiot hon är. Men andra gånger smygkikar jag av avund och kan ändå känna en viss glädje med personen. Särskilt om det strålar om henne. Och det gjorde det kring tjejen jag träffade idag.

Men allt som allt, så utan att svärmor visste det, så gav hon mig vad jag behövde. Få komma ut lite, få komma hemifrån en stund och shoppa lite och bara skämma bort mig! Det var befriande att ströva runt och jag hittade så mycket att jag till slut var tvungen att gå direkt till provrummet utan att titta på en endaste sak till och samtidigt hoppas att hälften av det man tagit inte passar. Så jag kom hem med böcker, pyjamas, lite raffiga underkläder (ja va fan, nu är det bara EN karl som skall befrukta mig de närmaste försöken), en jacka, tröja, mat, vin och öl samt lite saker till huset.

Nice!

5 kommentarer:

Linda sa...

Det låter som om du har hafft en toppendag tycker jag. Man behöver sådan shoppingorgier emellanåt =)

Kram!

Astillbe sa...

Kan ju tillägga att det där med att åka in och handla "snabbt" inte riktigt blev så.

Övriga undrade vart i helskotta vi tog vägen! Fast vi var inne i en bokaffär, två varuhus, två klädaffärer, Systemet och mataffären och var borta i lite mer än tre timmar. Det tycker jag iaf är bra jobbat!! ;-)

Anonym sa...

Vad skönt att du fick koppla av och ägna tankarna åt annat, det är du väl värd!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Shopping hjälper mot mycket. Själv har jag en deal (med mig själv) om att ifall det här försöket jag håller på med nu misslyckas ska jag shoppa en kjol och en skjortklänning som jag har spanat ut.

Vilken fin männsika du är som kan glädjas åt andras magar. Själv hatar jag och förbannar (tyst förstås) alla gravida.

Astillbe sa...

Tack anna! Hade liiite ågren ändå när jag kom hem, speciellt då sambon och jag pratade om alla utgifter vi har denna månad...

Kattmamman - många gånger är även jag putt när jag ser magar och tänker massvis med elaka tankar. Men igår kände jag att jag kunde inte missunna henne detta. Fy fan för att vara i vår situation...