fredag, mars 17, 2006

Våra alternativ

Jag tänkte använda mig av en livlina och fråga publiken. Vad hade ni gjort om ni var jag?

Vi har stått i kö till Sahlgrenska sedan i juni 2005. Jag bad att bli satt i kö redan i augusti 2004, men min läkare hävdade att man måste ha försökt aktivit i två år innan man kan få sättas upp i kö. Något som absolut inte var sant, har jag förstått sedan. Hade jag blivit uppsatt då hade vi varit framme i kön nu. Men nu är det som det är, jag räknar med att om jag har tur, får vi göra vår första landstingsfinansierade IVF innan nästa sommar.

Detta är våra alternativ som jag ser det:
1. Invänta skatteåterbäringen, göra en ny privat IVF (1-pack) efter sommaren och hoppas på några frysisar att sysselsätta sig med under hösten.

2. Göra någon form av behandlingar (pergotime, sprutor, insemination) fram till sommaren, därefter invänta skatteåterbäringen enligt alt 1.

3. Låna 40 000 kr på banken och köpa en 3-pack, göra en ny IVF innan sommaren - därefter kan man göra en efter sommaren och längre fram mot vintern (ev byta ut mot frysförsök). Om det nu inte vill ta sig med en gång vill säga (vaddå pessimistisk?!).

4. Inte göra något på ett år innan vi har kommit fram i kön till Sahlgrenska.
Har ni fler alternativ? Vad hade ni gjort? Saken är den att jag är 31 år. Jag blir knappast yngre (nä, vem blir det?) och den biologiska klockan tickar HÖGT. Som det ser ut nu hinner jag bli 32 år innan jag får mitt första barn. MINST. Kanske mycket äldre än så.

Nästa år kommer vi vara ganska klara med huset. Vad skall jag då skylla på när alla frågar om vi inte skall skaffa barn snart.

SKAFFA?! Bha. Barn är något man får. Om livet vill.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vännen!

Detta är Devali, din gamla bekant! *kramar om* Nu är jag gravid i v 8 efter ivf.

Jag röstar på alternativ nummer två, som alltså ska åtföljas av alternativ nummer ett.

Alla är vi olika, men för mig finns ingenting som är så förfärligt som att blint vänta i åratal. Har jag minsta lilla chans att försöka nåt på egen hand så gör jag hellre det medan jag väntar på The Big Thing som ska komma.

Akupunktur, kan det vara nåt att komplettera med? Jag gjorde det inför vår ivf, och jag kan väl inte med säkerhet säga att det var det som gjorde att det fungerade - men en stor och blodrik livmoder gav det mig, och gravid blev jag...

Ååå, vad jag skulle önska att du fick bli det snart, du också.

Tusen kramar

Devali

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Håller helt med Devali. Röstar också för alternativ två.

Så länge man håller på med någonting så klarar man i alla fall av att stå upprätt. I mellantiderna när man bara väntar tycker jag att det är så jobbigt.

Anonym sa...

Har ni möjlighet och råd så låna pengarna.

Det finns faktiskt ingen anledning att må ännu sämre under tiden som man går och väntar än vad man redan gör.

Kram!

Astillbe sa...

;-) 2-2 mellan de alternativen jag själv väljer mellan...

Anonym sa...

och jag röstar på alternativ 3, dvs låna pengar. Jag tycker precis som Marmelad att man lånar ju pengar till allt möjligt som dessutom inte är närmelsevis så viktigt som ett barn! Har ni dessutom möjlighet att öka upp lånen på huset så är ju räntorna väldigt låga och det kostar inte många kr att låna 40.000.

många varma kramar från Anki och Hugo

Astillbe sa...

Devali - Hej tjejen! Jag började med akupunktur i november, hann med över 20 behandlingar.

Pengar ja - det hade nog i så fall blivit att man hade tagit det på huslånet, vi har ju byggkreditiv. Och vad skall vi med alla renoverade sovrum till om inte att fylla dem med barn?! ;-)

Anonym sa...

Har läst dina ord och "förstår" lite av det ni går igenom.
Jag har inte läst allt och kanske inte är helt insatt.
Finns tanken på adoption ? Jag vet av egen erfarenhet att det finns många underbara barn som bor på barnhem i Ryssland bla.
Kanske låta en sån tanken börja gro..För barn är underbara oavsett om man fött dom själv...

Annela sa...

Tänk inte på att du är "gammal". Jag fick mitt första barn när jag var 35 och mitt sista när jag var 40. Min kompis fick sitt första då hon var 42 och ett till 2 år senare. Lycka till!