måndag, mars 20, 2006

Pratat med Sahlgrenska

Jag har pratat med IVF-enheten på Sahlgrenska nu. Hon jag pratade med var mycket trevlig, men vågade egentligen inte säga mig något. Vad jag ville veta var om det är sannolikt att jag skulle kunna bli kallad under senare delen av året. Men hon var väldigt försiktig.

Så här är det nu. De skickade ut det brandgula kuvertet för några månader sedan till de som stod i kö från augusti till november 2004. Och det var förvånansvärt få som svarade - alltså blir de inte kallade till behandling och det blev då platser över. Då skickade man ut kuvertet till de som stod i kö från december 2004 till januari 2005.

Vad som hänt nu är att man har skickat ut kuvertet till de som står i kö från februari till mars 2005! Men om jag förstod det hela rätt så är det 70 pers i kö enbart i februari, och man har en kapacitet på 40 behandlingar per månad. Och de extra pengarna som de blivit tilldelade gör att de har ytterligare 250 behandlingar de kan genomföra under året.

De som är framme nu i kön har alltså väntat i 16-17 månader.

Men - sedan finns det otroligt många som är "vilande" och som under 2006 skall ta ställning till om de skall återta sin plats eller ej. Och då får vi andra snällt vänta.

Men det har gått fort sista veckorna/månaderna. Så även om det saktar ner nu under våren + att semestern kommer ivägen - så känns det väl troligt att vi får komma in iår? Det är ju "bara" två månadsgrupper före oss ju?

Och Anna har så rätt i sin kommentar. Kommer jag verkligen att orka? Säg att vi gör 2 ET och 2 FET i ett snabbt tempo och allt går åt skogen (3-packen förbrukad) - så kommer vi fram i kön på Sahlgrenska där vi kan göra ytterligare 3 ET och ett antal FET... Det finns nog en stor risk att kroppen säger stopp! Nu får jag ju verkligen inte hoppas att det skall ta så många försök...

Så det känns som att en 3-pack går bort. Så frågan är om vi skall göra en IVF nu i maj - hoppas på några frysförsök under aug-okt och sedan är vi nog framme i kön?

Eller så äter jag pergotime under april och maj, hormonfri i juni och börjar spraya i juli för att göra ET i augusti.

Det är så mycket tänk om. Tänk om vi räknar med att komma fram i kön - och så tar pengarna slut eller något annat, så blir vi inte kallade förrän till våren och så har vi gått och väntat och väntat och inte gjort något. Eller tänk om vi gör en ET i augusti och kommer fram i kön direkt efter sommaren? Kan man bara avbryta då?

Ingen som har en kristallkula?!

Inga kommentarer: