lördag, mars 04, 2006

München

Det blev München igår. Och filmen var riktigt bra, mycket spännande och tidvis ganska otäck. Men - när jag går på bio så vill jag bli road. Jag vill inte komma därifrån allvarsam, ledsen eller upprörd. Vilket man naturligtvis blir av filmen München.

Det som filmer handlar om är ju verklighet och Steven Spielberg visar ju vilken sida han står på även om han väcker många frågor åt båda hållen. Och det var en hel del grymma scener. Jag vände bort huvudet några gånger, ibland av avsky för det råa våldet, ibland för att jag bara inte orkade mer.

Sambon och jag diskuterade filmen hela vägen hem igår. Det är en sådan film. Så visst, man får ju lite mer valuta för pengarna än en fjantfilm som Rosa Pantern. München var nästan dubbelt så lång kollade sambon upp - alltså mer valuta för pengarna. Nutidshistoria, längre film, intressant diskussionsunderlag. Och naturligtvis en bra film.

En annan gång för många år sedan gick vi och såg "Rädda menige Ryan". Det var frukstansvärt, mycket värre bioupplevelse än igår. Jag visste ju vad den handlade om och gick enbart för att sambon ville se den. Att se blodbadet vid landstigningen i Normandie i storbildsformat och alla dess unga män som inte ens hinner blinka eller ens ta sig från båtarna innan de dör - det är ingen underhållning. Det är fakta och man konfronteras med en verklighet som inte finns så värst långt bort.

Men jag ångrar inte att vi gick på den. Men ikväll hoppas jag på en underhållande film - gärna en action som inte är verklighetsbaserad!

Inga kommentarer: