onsdag, augusti 09, 2006

Spraydag 28 - Sprutdag 8

På morgonen var det dags för att lämna ett blodprov igen. Det blir mycket stick de här två veckorna. Idag var jag åter svårstucken och fick byta arm - jag som tycker det är så plågsamt att dra bort plåstren från armen, nu fick jag en på varje arm!

På eftermiddagen åkte jag till apoteket för att hämta ut mer spray, som sagt, det är inte många droppar kvar i mina två flaskor. När jag satt och väntade på min tur upptäckte jag att mitt frikort på apoteket får ut imorgon! Tänk om jag måste hämta ut mer sprutor och inte får besked om det förrän på fredag vid ett ev VUL? Osis...

Igår började jag få massvis med ägglossningssekret, minns inte alls hur det var förra gången. Vet inte ens vad som är normalt eftersom jag knappt har något annars. Det är kanske så här det är när man är normal? I vilket fall så fortsätter det idag. Och det fortsätter att trycka på i äggstockarna, det gör inte ont men det ömmar och "känns".

Jag avskyr att ta Menopur. Jag avskyr att blanda den. Det är bökigt att blanda och ofta får jag inte upp alla vätska och får börja om. Och börjar det krångla, ja då fortsätter det. Men när jag skall sticka mig då kommer min sprutfobi fram. Det kan sticka och svida lite när man trycker in vätskan. Men mest är den bara obehaglig, till skillnad från Gonal-F pennan.

En Gonal-F penna om 300 IE innehåller 0,5 ml vätska och räcker till 2 omgångar/kvällar för mig. Jag trycker på en knapp 4 gånger och skjuter in totalt 0,25 ml vätska, det märks knappt alls. Menopur däremot innehåller 1,0 ml vätska och det känns som en dl jämfört med Gonal-F och man skjuter i sig hela vätskan sakta och man ser nivån sjunka... Jag är överlycklig varje gång jag är klar med den - en hel dag till det är dags igen.

Men vad gör man inte. Belöningen är oslagbar.

Inga kommentarer: