måndag, januari 12, 2009

Vecka 17 (16+6)

Barnet
Vikten har fördubblats de senaste två veckorna. Barnet har koncentrerat sig på att organen ska växa och utvecklas och har hittills varit ganska smal. Nu börjar den samla på sig fett. Fettet behövs för att kunna hålla värmen när barnet kommer ut, men också för att skydda de inre organen. Vikt 170 gram.

Magen växer betydligt fortare denna gång än första. Det är mysigt att ha en liten mage att känna på. Det gör att graviditeten känns mer påtaglig och verklig.

Mamma
Se till att fortsätta äta rätt. Du kan börja svettas mer än normalt. Detta beror på den ökade blodmängden i din kropp. Många gravida blir även täppta i näsan. Du bör undvika nässpray, men koksaltlösning går bra. Det finns som spray och pipetter. Du kan även få mer besvär med flytningar samt få smärtor i ljumskarna. Nu är det dags för ultraljudsundersökning.

Jag har märkt av både ökad svettning och täppan. Framför allt lär ju Pappa märka av täppan eftersom den kommer när jag sover (=>snarkningar)... Sedan jag började ta Niferex varje dag känner jag mig piggare och har ingen eller sällan huvudvärk.

Pappa/partner
Dags för ultraljud. Nu kan du få se ditt barn för första gången. För många blir det en aha-upplevelse och först nu förstår man vad som faktiskt försiggår i den växande magen. För pappan känns det otroligt att där finns ett litet liv som ni skapat tillsammans. Vid en del mottagningar får man en bild eller video att ta med sig hem.

Snart så!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Andra gången var det tvärtom för mig, med storleken. Det tog en EVIGHET innan det syntes att jag var gravid, så frustrerande! Ååhh, vad jag längtade efter en mage att visa upp! Men så skilde det ett helt kilo mellan bebisarna, också, 3900g resp 2900g...

Nu borde du vara i v 22, eller? Då lär det inte att gå att dölja på jobbet längre ;) Ursäkta om jag tjatar, men jag tycker detta är så fantastiskt, att det gick så lätt för er nu andra gången! :) Grattis, grattis :)

Kram, Annah

Anonym sa...

Hur går det med graviditeten? Hur gick ultraljudet? Längtar efter fler inlägg!
Kram

Anonym sa...

Mer, mer, mer vill jag läsa! Hoppas att allt är väl med er...?

Annah

crrly sa...

Maj gad, vad jag har missat här!!! :-o :-D Du är gravid igen! GRATTIS som bara den!!!!!!!!

crrly sa...

Hur går det...? Länge sen du uppdaterade... :-/ Hoppas ni mår bra!

Anonym sa...

Nu är jag orolig... Hur går det...? Annah