måndag, januari 05, 2009

Vecka 16 (15+6)

Barnet
Fostret är nu en liten minibebis som du skulle kunna hålla i en hand. Navelsträngens fäste flyttar ned på barnets mage för att hamna på rätt plats. Fingrar och tår är tydliga. Barnmorskan kan höra hjärtljud med hjälp av en slags ljudförstärkare som kallas dopthone.


Önskar man kunde få kika in lite och se hur det ser ut... Jag längtar till ultraljudet som är om lite mer än en vecka.

Mamma
En del börjar känna sparkar redan nu, men det kan också dröja flera veckor till. De känns som ett sprattlande grodyngel och kan lätt blandas ihop med gaser och tarmrörelser. Stanna upp och känn efter och lär känna barnets rörelser. De blir mer och mer tydliga. Din kropp fortsätter växa och midjan försvinner mer och mer. Ditt hjärta pumpar runt en större blodmängd än vanligt vilket kan göra att du lätt blir andfådd. Nu är det dags att anmäla dig till en förberedelsekurs inför förlossningen. Tala med din barnmorska. Du kan läsa mer om förlossningen i menyn till vänster.

Jag känner efter hela tiden. Ibland tror jag att jag kanske känt något... Men jag är inte säker. Och jag är så otålig! Jag vill så gärna ha det bekräftat att det finns någon där inne... Jag har fortfarande huvudvärk och känner mig ganska trött så jag funderar på att börja ta en Niferex varje dag.

Halsbränna
En del gravida kan få halsbränna. Många känner en brännande känsla i bröstet och får sura uppstötningar. Undvik större måltider och mycket dryck sent på kvällen, undvik starkt kryddad mat och fet mat. Sluta röka och avstå från alkohol om du inte gjort det redan. Försök undvika stress. Ät på regelbundna tider och lägg gärna in något mellanmål. Se över ditt kaffe- och tedrickande. Om du fortfarande känner dig besvärad finns läkemedel receptfritt på apoteket.

Jag har haft känningar av halsbränna länge, men än så länge är det i ganska bra schack. Jag tror att jag har tagit en tablett, men det var under de första veckorna när jag mådde så dåligt.

Inga kommentarer: