måndag, januari 28, 2008

Boktips - Styvdottern

Jag har unnat mig lyxen att läsa en bok som inte handlar om barns utveckling eller föräldraskap. Under jul och nyår läste jag två böcker, för första gången på 8-9 månader, som handlar om annat.

Nu var det dags för den tredje. Jag läste "Styvdottern" av Donna Ford. Det är ingen överdrivet bra bok egentligen i min smak. När jag läser en bok är det samma sak som när jag ser en film. Jag vill koppla av och bli underhållen. Gärna kärlek, smärta och sedan lite kärlek igen. Glömma bort sin egen vardag. Sanningen är den att boken var så jobbigt att läsa att jag skummade en del sidor. Men anledningen till att jag vill tipsa om denna bok är att hon förtjänar att bli hörd.

Donna kom till sin styvmamma och pappa när hon var fem år gammal, efter att ha bott på barnhem sedan hon var arton månader. Under sex år misshandlades hon både fysiskt och psykiskt, och styvmamman arrangerade en hel del serie sexövergrepp med flera olika män. Det är fruktansvärt, och man kan bara ana vad som föregicks eftersom Donna i sin bok inte vill gå in på detaljer. Ingen vuxen i hennes närhet reagerade på detta skrämda, undernärda, illaluktande barn. Ingen såg hennes ordlösa rop på hjälp. Inte ens hennes egen far räddade henne från denna kvinna.

Därför förtjänar det lilla barnet upprättelse, att vi lyssnar till vad hon har att berätta.

Och sanningen är skrämmande.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oufff, den ska jag inte läsa, men den är säkert jättebra. Innan det hände mig mitt Värsta, så läste jag gärna starka, engagerande böcker, men klarar inte det nu. Påminner mig om en flicka på min högstadieskola. Hon kissade alltid på sig, hade genomvåta byxor och luktade alltså inte gott, ingen ville gå i närheten av henne. Dessutom jättenärsynt och med superstarka, tjocka glasögon. Nu undrar jag varför i hela fridens namn ingen vuxen tog tag i detta ordentligt??? Det var naturligtvis känt och något gjordes säkert, men det blev ingen förändring.

ratatouille.blogg.se sa...

...och hur sjutton gör man för att ens bloggnamn ska synas???? ;)

ratatouille.blogg.se sa...

Jaha *fniss* hur lyckades jag med det där, då? Dataexpert? Nja.... :D
Annah