fredag, maj 16, 2008

Mer sjuka...

Typiskt. Igår sa jag till en vän vilken tur vi har haft med Liten – att han bara varit förkyld i två dagar i sitt liv – och hade han inte hostat eller haft snuva då hade vi aldrig märkt något, för han var fortsatt som vanligt – glad och go.

På eftermiddagen började det med löst bajs, som snabbt gick över i diarré och vi fick byta kläder och bada honom några gånger. Vid åttatiden försökte jag ge gröt (först slukade han i sig ca 1 dl vatten) – han vände bort huvudet två gånger, men gapade sedan. Och då kom det flera kaskader med uppstötningar. Överallt.

Mamma och Liten tog en varm lång dusch medan Pappa fick städa. Sedan fick Liten feber och bäddades ner. Han sov faktiskt från tio till halv fem i sin egna säng och fick sedan sova mellan mamma och pappa efter lite mer Alvedon, bröstmjölk och vatten. Febern var nu 39,1.

Själv känner jag ett jättetryck i mitt öra, som värkte och gjorde ont. Och dessutom gjorde mig döv, eller ja, ganska så. Det är bara sus och brus och tinitus. Jättejobbigt. Fick tid hos läkaren och fick släpa med mig Liten till vårdcentralen. Min syster strålade ihop med oss i stan och tog hand om Liten en stund. Jag fick piller och passade på att fråga om Litens temp. Den vill inte gå ner med Alvedon. Fick råd att ta Ipren också. Så en tur till apoteket.

Liten drack vatten och lite välling på förmiddagen. Men från klockan elva fick jag inte i honom någon vätska alls. Han var matt och smått apatisk. Har försökt få tag i BVC hela dagen och lämnat meddelanden. De försökte ringa vid lunch, men pga av vätskan i mitt öra hörde jag inte telefonen på nedervåningen. Så till slut, när jag varit på apoteket ringer de äntligen från BVC. Jag får rådet att ringa Barn på sjukshuset.

Först tänkte jag inte göra det, han har ju bara feber och det är ju första dagen. De har säkert värre saker än så att ta hand om. Skyndar mig mot bilen för att komma hem så vi kan bädda ner oss igen. Ringer ändå Barn och får en hel del bra information. Jag får ett litet schema för vätskeersättning, test av fast mat, hur och när jag ska ge Alvedon/Ipren och när jag ska ta tempen.

Två timmar efter att Liten har fått Ipren så går fortfarande tempen inte ner. Snarare upp. 39,6 nu. Och nu börjar jag bli orolig. Har varit lugn, kanske lite för lugn innan?

Liten får vätskeersättning i munspruta. Han är matt och ligger ner och stirrar tomt framför sig. Säger inget, gnäller inte. Fast helt plötsligt kan han börja dinga sig, och skratta och skaka huvudet fram och tillbaka som är en grej han gör. :-D Min lille buskille. I tre timmar får han ersättning – först var 5:e minut och sedan ger vi ca varannan minut. Det fungerar bra och han börjar kissa.

Men han tar ingen majsvälling som Pappa varit och köpt speciellt till honom. Pratar med Barn igen på kvällen som säger att vi bara fortsätter med vätskeersättningen och hör av oss inatt om det blir värre. Men så vid åtta-tiden på kvällen börjar han kännas lite svettig och vi misstänker att febern börjar ge sig. Han får Ipren innan det är dags att gå och lägga sig, han somnar direkt, utmattad.

Inga kommentarer: