fredag, juni 09, 2006

Stress...

Insåg imorses att jag måste göra något åt min stress. Jag är så uppe i varv nu att jag kan inte somna på kvällarna utan jag skulle hellre vilja greja med allt jag har att fixa med både i hemmet och på arbetet.

Jag har på två dagar jobbat i över 23 timmar. Jag kommer hem sent på kvällarna, fixar mat till mig och katterna och sedan är det dags att ta hand om hushållsbestyren. Jag hinner inte med något annat, trots att jag har lister att måla, väggar som skall rivas, rabatter som skall rensas och flyttas om. Jag hinner inte gå ut och gå eller träffa vare sig familj eller vänner. Eftersom jag kommer hem så sent får katterna heller inte springa ut och busa i det fina vädret som de förmodligen längtat efter hela dagen medan de väntat på att jag skall komma hem från jobbet.

Jag kan inte somna på kvällen. Vaknar på natten och kan inte somna om. Vaknar som jag varit död när klockan ringer 06:00. Imorses hörde jag inte radion innan 06:40. Jag sitter och hoppar med benen på min kontorsstol. Och jag har fått munsår.

Men hur gör man? Hur blir man av med stressen?

Det ena akuta problemet efter det andra dyker upp, innan jag ens hunnit lösa det första. Jag tycker jag prioriterar rätt men så vänds allt upp och ner och nya saker dyker upp och jag inser med de nya faktan att jag kan ha prioriterat fel eller att jag helt enkelt bara får prioritera om.

Idag vill jag sluta tidigt. Vilket innebär kanske klockan 14. Hur skall jag lyckas med det?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du ska lägga allt åt sidan och bara GÅ HEM!! Jag vet att det är svårt och att det finns många måsten men det enda du MÅSTE nu är att ta hand om dig själv. Har du jobbat 23 timmar på två dagar så har du jobbat tillräckligt. Finns det fortfarande saker som måste göras så låter det som en organisationsfråga. Det är inte meningen att man ska måsta jobba så mycket och ändå känna sig stressad. Klockan 14.00 lägger du bort alla arbetsuppgifter och går hem! Och så har du en skön helg utan allt för många måsten.. Kram

Astillbe sa...

:-D Tack! Lustigt att du säger klockan 14 också, för jag sa precis till en kollega att jag tror jag vill åka hem med henne (hon åker då). Så tack, nu bestämmer jag det helt enkelt! Nu slutar jag klockan 14! Men det bor fjortontusenfemhundranittiotre fjärilar i min mage... Men de får vänta till på måndag. Har sagt att jag skall jobba över mån+tis sedan är det finito.

Det är en organisationsfråga men det inser inte de som skall inse det. "Vi har alla mycket att göra" heter det. Jag gillar mitt jobb oftast men ibland blir det bara för mycket.

Kram!

Astillbe sa...

*Asg* inser nu att jag själv skrev kl 14 i bloggen ju.. *mitt pucko*