torsdag, oktober 04, 2007

Utvecklingsfas 12 veckor

Det är lite svårt det där med utvecklingsfaserna. En del saker tycker jag han är tidig med, andra lite senare.

Han vill ha bröstet ofta och är lite klängig - vill inte sitta för sig själv utan vill sitta med mig. Han sitter gärna i mitt knä, något som var helt otänkbart för mindre än två veckor sedan. Jag har börjat nu med att avsluta min frukost med honom i knät, vilket han verkar gilla att få sitta med oss vid bordet. Men han tittar mycket intresserat på oss vad vi gör, antingen från sittern eller någons knä.

Börjar somna tidigare på kvällen, redan vi 20 nu, vilket vi inte varit beredda på då vi brukar byta om på honom för kvällen då. Istället har jag fått göra det bytet på natten när han vaknar för första amningen.

Han ler otroligt mycket och charmar fullständigt sönder mamma, speciellt kvällstid. Fortfarande magont och gråter av gaserna (pruttar mycket när han har ont).

Han visar sedan tre veckor tillbaka när han blir glad över något, genom att sprattla till, t ex i babysittern, och spärrar upp ögonen och gapar med munnen - ser rejält busig ut! Visar samma när jag ska ta upp honom eller när han tror att jag ska ta upp honom (t ex bara lutar mig över honom). I sittern har han nu börjat med att "trycka på-låta" (som han skulle bajsa men ändå inte...) och spänner ut benen rakt ut.

Han är inte intresserad av sitt babygym. Inte heller tycker jag att han vänder sig om, efter varifrån ljudet kommer, så mycket än. Fungerar inte helt med att dra upp honom till stående eller sittande än.

Han kan sluta gråta när han vaknar på dagen då jag kommer fram och pratar med honom och tar upp honom. Men inte alltid. Och vill inte ha nappen så ofta som innan och jollrar mindre.

1 kommentar:

Superquinnan sa...

jo då.. vi är där nu med och oj vad Isak klänger och äter dåligt..