tisdag, oktober 02, 2007

Blöjbyte

Jag har hela tiden fått skjuta fram blöjbytet. Han brukar ju vakna vid 01-02, och det är då jag brukar göra det nattliga bytet. Men så började blöjan vara torr.

Så jag sköt fram det till 03-04. Sedan började den vara torr då också. Så jag sköt fram det igen. Nu gör jag bytet vid 06 och inte ens då är den speciellt kissig. Dessutom gråter han förtvivlat när jag byter (fungerar inte inte amma-byta-amma längre). Ändå får jag dåligt samvete för att jag inte byter.

Och tänk om han behöver ett byte en natt. Och så har jag vant av honom att få ett blöjbyte nattetid.

Ah, det är väl bara en släng av det vanliga dåliga-mamma-samvetet. Det finns ju barn som sover hela nätterna ju utan att få ens möjlighet för ett byte. Såvida de inte väcks då förstås.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Just nu byter jag blöja minst 3 gånger varje natt på Julia ... men så är hon ju tre veckor gammal och bajsar konstant :) Men med Ella bytte jag inte på natten om det "bara" var kiss och blöjan inte var väldigt blöt. Hon sa till om det verkligen inte var skönt längre och då bytte jag så klart. Jag tror på att han säger till om det behövs bytas och säger han ingenting så klarar han sig alldeles säkert till morgonen. Men det är min teori.

Anonym sa...

Kul att höra hur det går för er! :)
Jag har aldrig bytt blöja på nätterna...om den inte har varit full med bajs förstås.

Anna sa...

Vi byter inte heller på nätterna om det inte är så att Melvin vaknar och säger till, så länge han sover i lugn och ro så antar jag att läget är lugnt. Oftast får han ny blöja kl 20-21 när han lägger sig, sen vaknar han och vi går upp oftast kring 6 men inte tidigare än 5.30 och då är den väldigt kissig...

Astillbe sa...

Ha! Tack vänner, fick mindre dåligt samvete nu. Den är ju knappt kissig förrän framåt morgonen, och då är det "risk" att han inte somnar om. Bajsar gör han aldrig på nätterna.