onsdag, april 02, 2008

Amningen minskar

Nu ammar jag inte så mycket längre. Och det känns faktiskt helt ok! Häromveckan så satt jag och funderade och insåg att jag accepterar nu om Liten inte vill ha mer eller om mjölken sinar. Jag har snart ammat i nio månader och det är mer än vad jag vågat hoppats på.

Men jag försöker ändå se till att jag har regelbunden amning så att mjölken inte ska ta slut. Jag är bekväm av mig och ammar hellre tidigt på morgonen än masar mig upp och gör välling.

Jag ammar Liten ca 05, 08, 14 och 21. Ibland blir det bara tre amningar, men det fungerar bra det med.

Jag är otroligt tacksam för att det ändå gått så här bra och att vi kunnat hålla på så här länge. Det är otroligt mysigt och jag märker att Liten tycker om att krypa ihop i min famn och snutta när han är trött.

Tyvärr får jag försvara mig ibland. Att jag frivilligt ammar ett så ”stort barn”. En del säger det inte rätt ut, men jag kan utläsa det ”mellan raderna”. Detta kommer från den äldre generationen eller de med äldre barn. Men jag tror att det är en förändring på gång bland de nyblivna mammorna idag. I alla fall i min omgivning. Det är en stor majoritet som fortfarande ammar sina barn, och då har jag insikt i tre olika mammagrupper, där barnen är mellan 7 och 10 månader gamla.

Om jag får som jag vill ammar jag gärna till sommaren. Men det ser jag som en ren bonus!

2 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Är nio månader ett stort barn?

Rekommendationen i Sverige är amning i ett år, WHO rekommenderar amning i 2 år.

Själv ammar jag fortfarande min 16månader gamla son, och jag har inga planer på att sluta. Ingen har heller sagt något om det.

ratatouille.blogg.se sa...

Jag började få kommentarer när Pojken var runt 8 månader, men efter 1 år avtog det och amningen togs mer som något som jag höll på med och inget mer med det. Sedan var jag tvungen att sluta vid 1 1/2 pga medicin och själv var jag nästan nöjd, men han hade gärna fortsatt. Han fick klämma på brösten några månader till, men sedan ville jag inte ha barnhänder där längre ;) Han tycker fortfarande de är jättefina och underbart mjuka och lutar gärna kinden emot och det är helt OK för mig.