tisdag, juni 05, 2007

Vecka 36 (35+0)

Barnet
Om du väntar ditt första barn ligger det troligtvis i rätt position nu, uppochned. Tycker du att bebisen rör sig något annorlunda mot de första rörelserna? Det kan bero på att det är trångt därinne, men är du minsta orolig prata med din barnmorska. Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det. Hjärnan är färdigväxt. En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om sitt ”jag” eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar.
Vikt 2 800 gram.

Jajamen, Liten ligger som den har gjort hela tiden. Med huvudet nedåt (ansiktet blickar åt mitt vänstra håll), rygg och rumpa utmed min högra sida och benen ut mot vänster. Och det stämmer att den inte sparkar lika mycket som innan - men den skillnaden har jag känt av i flera veckor nu. Det är mer bökande och tryckande. Ibland räcker det att jag råkar nudda lite vid magen så är det precis som Lite pressar sig ut mot det området, för att få känna mer.

Hela lördagen var Liten heltokig (trots mitt pissiga humör). Bara jag råkade nudda magen så tryckte den ut ryggen så att magen fick formen av en kon som stack ut på höger sida. Jag visade upp min fascinerande mage för mamma, pappa och minsta systern. De fick känna den pressa sig mot deras händer och fötterna som stack ut på vänstersidan. Det är helt underbart att känna så tydliga signaler från den. Att knyta banden lite hårdare emellan oss. Och det är inte annat än att det ökar min nyfikenhet om vem det är som bor inne i min mage.

Däremot känner jag nog flera gånger varje dag att den har hicka, och det har jag inte gjort så mycket innan som nu.

Mamma
Din livmoder är 32-35 centimeter. Din mage kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många gravida upplever att de behöver kissa ännu oftare än tidigare. Det beror på att livmodern trycker på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen. Kolostrum eller råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född. Du kan läsa om sånt som smärtlindring, förlossningsställningar och hemförlossning. Glöm inte att börja ladda med kolhydrater. Pasta är bra mat inför förlossningen.

Magen är 33 cm och har ju sjunkit ner mera. För två veckor sedan var Litens huvud ruckbart, nu har det fixerats. Därför har jag samma magmått som just för två veckor sedan. Men jag har aldrig känt av att det varit så svårt att andas, och jag hittar oftast bra sovpositioner. Ibland protesterar Liten när jag byter sida, och då byter jag bara tillbaka igen, som den medgörliga morsa man är, och vi somnar om båda två.

Jag kissar nu minst en gång per natt - det har inte varit några hela nätter på ett tag nu. Och sedan förra helgen (ca 10 dagar sedan) springer jag betydligt oftare på toaletten, och det är mest småskvätt. Och läcker från brösten gör jag en del, dock har det varit väldigt lite eller inget sista dagarna. Inte som det var förra veckan.

Inga kommentarer: