måndag, juni 11, 2007

Helgen

Tog semester i fredags och förenade mig med sambon hos hans föräldrar. Det är ju sista gången vi kan åka ner och hälsa på dem innan barnet är fött och det dröjer säkert ett tag efteråt också innan vi kan åka ner.

Svärföräldrarna var glada att se mig och myste när de såg den stora magen. Ja, stor för dem, eftersom de inte sett den på länge.

Och jag har varit ordentligt stolt under helgen och spatserat med magen i vädret och verkligen njutit av att vara gravid och sugit åt mig uppmärksamhet från sambons släktingar och andra som har sneglat. Det var en bra helg och jag försökte verkligen koppla av ordentligt. Sovit länge på morgonen även om det blev sena kvällar.

En äldre kvinna som jag mötte log lite mysigt när hon såg min mage. Vi möttes en dag när vi var ute och gick. Då slog det mig igen, att undra om någon blir ledsen när de ser min mage för att de själva inte lyckats? Var det en sorgsen mysmin hon hade anlagt eller var det en "åh-jag-minns-hur-underbart-det-var" min? Ibland kan jag störa mig på mina egna tankar och påhitt om att någon skulle ge mig the evil eye. Som att jag skulle vilja ryta att jag faktiskt förtjänar den här magen och att jag ska få vara precis hur stolt jag vill. Att min man minsann fick göra mer än bara skaka på kalsongerna för att göra mig gravid.

Men vilket underbart värder! 32 grader och strålande sol hela helgen! Och jag har inte lidit speciellt mycket av värmen. Jag försökte visserligen sola lite i lördags eftermiddag men Liten protesterade vilt av att bli stekt där inne i magen. Så jag tog först en tröja över magen, men sedan kändes det ändå för varmt för oss båda så jag la mig i skuggan istället med min bok. Underbart ljuvligt! Fötterna kan ha blivit lite svullna när vi varit ute och gått - men det brukar jag få ändå på sommaren.

Igår var det premiärbad - det var alldeles ljuvligt skönt! Och jag som västkusttjej badar aldrig i juni på ostkusten - det är ju för kallt. Men inte igår! Efter badet och solen igår kände jag bara för att vara ledig. Att skita i jobbet och börja räkna ner och koppla av. Ha tid för mig själv.

Och nu är verkligen de toalösa nätterna borta. Istället har jag gått upp 2 gånger per natt, med början redan 2 timmar efter att jag har lagt mig. Och det är inte längre jag som bestämmer vilken sida jag ska sova på, utan det gör Liten. Som blir väckt vid varje toabesök, men snällt somnar om efter en liten stund.

---
Jag fick lite kommentarer i helgen.

1. Jag stålsatte mig för att träffa en kvinna som i julas pekade ovanför min rumpa och kommenterade hur fet jag blivit av graviditeten (jag hade ju gått ner i vikt då = blev ledsen). Nu när jag träffade henne utbrast hon förvånat över hur liten jag var, hon trodde att jag var jättestor. Vad hon nu fått det ifrån - redan i början på mars frågade hon om jag var stor och jag svarade att det knappt syns.

Men återigen kommenterade hon hur fet jag var i julas och blåste upp kinderna för att demonstrera. Det gjorde mig nästan ledsen. Jag skiter i det nu. Visst hade jag gått upp en del av behandlingarna, men hon såg mig i början på november och då vägde jag mer. Så det är bara skitsnack från hennes sida. Som en hel del annat som vi inte behöver ta upp här.

2. En annan uttryckte sig skämtsamt "det räcker ju att Astillbe äter och blir tjock". Då röt sambon till och sa att så säger man fan inte, gravida kvinnor tycker inte om att få höra sådant. Personen i fråga menade ju inget illa, även om det blev plumpt. Jag sa till sambon att det är ok, men inom mig jublade jag för att han faktiskt förstår och att han tog mig i försvar! En lejonhanne som bevakar sin familj?! Så en stor fet puss till honom för det.
---

Vi har gjort lite inköp i helgen. Dels så fick vi lite saker vi beställt - skötväskan, regnskydd och parasoll till vagnen. Nu fick vi inte det regnskyddet vi skulle ha utan ett vanligt - jag tror att jag ska gå och beställa så jag får rätt till vagnen. Vi fick också en resesäng som ska stå hemma hos svärföräldrarna som vi satte ihop.

Vi var även i lördags och ekiperade hela familjen. Dels köpte jag present (kläd-present-kit) till min fd gravida kollega som fick sin efterlängtade dotter i lördags morse (BF+8) - GRATTIS - och då passade vi på att köpa till Liten också. Sedan blev det ett amningslinne till mig och ett par svarta leggings. Sambon köpte lite snyggt i hans favoritbutik (det är alltid standard att gå dit varje gång vi är och hälsar på - brukar bli dyrt!).

I torsdags köpte jag även 2 kortärmade bodys och ett par byxor till Liten. Insåg att ska det vara så här varmt behöver vi ha lite kortärmade kläder. Ska se om jag kan få in en bild på inköpen till er.

Innan jag åkte ner i fredags fick jag order om att åka och köpa ett mammabälte till bilstolen. Sagt och gjort så nu använder jag alltid det när jag kör.

Sammantaget var det en väldigt bra helg!

Och nu inser jag att det idag bara är EN MÅNAD KVAR TILL BF!
Jösses Amalia!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!

Man ska säga ifrån när man blir påhoppad så där. Jag blir så arg när jag läser sånt, som den där kvinnan sa till dig. När jag väntade mitt första barn, fick jag höra av en kille att jag var lika rund där bak som där fram. Jag blev jätteledsen, minns det än. Jag sa inget, jag önskar att jag sagt något. Helt rätt av din man att säga ifrån!

RosaMilton från Aff (om du minns)

Superquinnan sa...

Ja, jag har VERKLIGEN åftt nog av kommentarerna som hoppar som fula grodor ur okända och kända mönniskors munnar. Jag är för feg för att säga ifrån också utan blir ledsen.. Önskar att hormonerna kunde bita ifrån. Kram

Anonym sa...

Hej Busan!
Jag hittade din blogg när jag sökte på "äggblåsor" på google. Vad roligt att du äntligen är gravid, jättegrattis! Jag har av olika anledningar slutat hålla till du vet var, men det var kul att råkas på här. Stora kramar Magnolia (med A som blir 2 i augusti)

Vit Lilja sa...

Jag är lite trött, eftersom jag jobbat i natt, och har därför inte läst mtcket av dina inlägg, men vill kommentera magen i värmen: Vad du gör BADA om du är i solen med den lille/lilla;-) Annars blir den kokt där inne. Tänk dig att det är 37 grader i magen... UTAN sol! Kämpa på tjejen! Så gott att höra en höggravid kvinna mitt i sommaren sonm inte KLAGAR på själva graviditeten... DET gillar jag!