torsdag, juni 21, 2007

BM-besök v38

Idag träffade sambon och jag vår vikarierande barnmorska som jag känner sedan tidigare. Det var henne man gick till som femtonåring och skulle ha p-piller*... Sambon var också nöjd med henne och vi pratade lite om förlossningen.

Till nästa gång ska vi fundera på vilka önskemål vi har. Detta har jag redan skrivit ner, ska lägga in det här i bloggen när jag får tid över.

I vilket fall så visade det sig att mitt blodsocker var mycket högre än innan, nu låg det på 7,2 mot tidigare 5,7. Eftersom jag druckit ett glas apelsinjuice lite mer än en timma före provet så skall jag tillbaka på måndag och ta ett nytt prov.

Jag berättade att jag har känt ett stort tryck nedåt sista 3 dagarna och undrade om det var vanligt eller om det tyder på att det kanske är på gång. Men enligt barnmorskan är det helt naturligt. Jag har till och med känt av trycket när jag ligger ner, alltså utan tyngdkraften...

Magmått: 35 cm
Hjärtslag: 145
Blodtryck: 125/70
Bebisens huvud: Fortsatt fixerat
Blodsocker: 7,2
Blodvärde: 123
Viktuppgång: 5 kg (4 sedan inskrivning)

* Kommer aldrig mera ta p-piller eller andra hormoner för att skydda mig. Det har bara ställt till det för mig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Kommer aldrig mera ta p-piller eller andra hormoner för att skydda mig. Det har bara ställt till det för mig."
Usch, det där gjorde mig lite orolig...har p-piller/hormoner något med din tidigare ofrivilliga barnlöshet att göra menar du?

Anna sa...

Jag håller helt med om p-piller, att jag blev gravid var nog ett under. Jag slutade med dem 2001 och har efter det aldrig haft regelbunden mens, inte ens varje månad har den kommit så jag vägrar p-piller och andra hormorner.

Astillbe sa...

elisabet - jag har haft vestibulit först, där p-piller är en stor orsak ihop med upprepade svampinfektioner och annan skit. Att ätit p-piller i 10 år som förhindrar mig från att få ägglossning känns ju sådär skoj när mina problem är just svaga/dåliga ägglossningar.

MEN - jag har rökat tidigare, slutade för 4½ år sedan. Min mamma rökade när hon var gravid med mig och forskning har visat att det orsakar sämre ägglossningar hos deras döttrar sedan.

Så jag vet inte exakt vad det beror på. Men under åren har jag stött på så mycket. Jag menar hur sunt är det att sätta in en p-stav och inte få mens på flera år? Och allt prat om att ge män p-piller... *ryser*

Det måste ju finnas en anledning till att 20% av alla par i Sverige har problem på ett eller annat sätt att få barn, dvs det tar längre än ett år för dem. Det är en folksjukdom som politikerna blundat för alldeles för länge! Göran Persson som säger att vi måste föda fler barn. Jättegärna - men hur?!

anna k - instämmer. Sedan finns det ju många som aldrig får några problem efter p-piller, men det är ju så där lagom kul att få reda på när man väl vill ha barn. Jag har inte ätit p-piller på 4½ år, slutade samtidigt som jag slutade röka.