fredag, mars 13, 2009

Sjuka

Liten och jag var förkylda för två veckor sedan. Plötsligt försvann det och det gick några dagar. Sedan fick Liten feber i lördags och varit sjuk sedan dess. På grund av personalbrist på Pappas jobb, så har jag ställt upp och vabbat hela veckan.

Så igår kväll ramlade det även över mig. Och om man ska vara sjuk, hemma med en 1½ åring, så inser jag ju att det är en klar fördel om barnet också är sjukt. Tyvärr hade vi behövt ha någon som skötte markservicen (Pappa var inte hemma innan halv sju på kvällen idag), men med vatten, en stor hög snytpapper, telefoner och fjärrkontroller så klarade vi oss relativt bra.

Vi spenderade ca 95% av dagen liggandes i soffan eller sovandes i dubbelsängen. Jag tror att vi snarkade ikapp i en tre timmar idag. Gott som tusan var det att ligga nära ihop och sova på dagen - det har vi inte gjort sedan Liten var riktigt liten...

Igår var faktiskt Liten feberfri under dagen och vi hade planerat att lämna honom på dagis idag - mat och humör fungerade också bra. Men sedan bröt han ihop på kvällen, vägrade mat och hade fått 40 graders feber igen. In med supp och i säng. Sedan vaknade han inatt, varm och svettig när febern kom tillbaka, nu 41 grader. I med ny supp och sova mellan mamma och pappa. Under veckan har han legat på runt 39,0-39,5. En näsa vars källa av härligt grönt snor aldrig sinar samt lite hosta.

Detta är faktiskt första gången jag vabbar "på riktigt" och gick in på FK:s hemsida. Blev störd över att de vill att man ska meddela varje dag - innevarande dag! Och inte nog med det, så ska man meddela om man ska ta ut flera dagar i anslutning till denna sjukdom. Hur fan ska jag kunna veta det från dag till dag? Det kanske är Pappa som tar imorgon, eller min syster? Ett mycket bättre upplägg är att gå in i lugn och ro och meddela i efterhand vilka dagar som blev för varje vårdnadshavare.

Om Liten dessutom är sjuk på måndag måste vi gå till läkaren för att få ett sjukintyg att lämna till FK. Är det så ovanligt att barn är sjuka i mer än en vecka att vi ska belasta sjukvård och administration med mer jobb????

Jädrans byråkrati...

1 kommentar:

Fia (Betty2) sa...

Jag har hunnit vabba en hel del under hösten och våren och är lika irriterad som du. Och att man VARJE GÅNG skall ange telnr till förskola, makens personnr osv osv, och alla dessa intyg (som dagis skall fylla/intyga frånvaro).

Däremot måste man ju faktiskt inte begära för varje dag (fast det kanske du har insett nu, inlägget var ju från ett tag tillbaka). Det räcker att du gör "anmälan" den dagen du är hemma första gången, och sedan kan du göra "begäran" (där du uppger vilka dagar just du har vabbat) i efterhand när barnet är friskt och du vet hur det blev. Jag brukar ofta göra begäran i samband med att jag får tillbaka intyget för dagis, för man får ju ändå inte pengar förrän det är inskickat.

Och det där med sjukintyg från läkare känns ju oxå helt sjukt o byråkratiskt. Undrar just nu hur vi skall bära oss åt eftersom det är så att grabbarna (åtminstone J) kanske har vattkoppor. Då är man inte välkommen på vårdcentralen (pga smittorisken) men ändå måste vi ha ett intyg från läkare eftersom vab-perioden blir mer än en vecka. Hmm...?

Nu skall jag läsa ikapp resten, så kul med alla nya inlägg! :-)

Kram Fia