onsdag, november 08, 2006

Vecka 5 (4+6)

Idag har jag tagit tag i lite saker. Men det känns ändå som lite för snabbt. Jag är orolig att allt brakar åt helvete, och måste komma in här och ta tillbaka all glädeyra.

Men jag ringde till SU, som var på lika bra humör som vanligt *ironi*. De ifrågasatte varför jag ringde istället för att faxa. Jag sa att jag ville fortsätta med progesteronet, det är anledningen till att jag inte faxar. Då sa de att jag måste ringa det andra numret, men tog sig an mig ändå när jag sa ok och var på väg att lägga på. Har du pratat med en läkare om det här, undrar barnmorskan. Eh, nej, i så fall hade jag ju knappast inte behövt ringa, tänkte jag, men sa något snällare.

Så jag tjatade till mig att få fortsätta med progesteronet, får fortsätta iaf två veckor till. Berättade att jag har låg progesteronhalt i vanliga fall och om det här kletet är en livlina för att pyret skall stanna kvar, ja då vill jag fortsätta med det. UL (VUL?) bokades till 22/11 (det du Anki!).

Sedan var ju mamma och pappa nyfikna igår när BF är. Naturligtvis undrade ju sambon också, blir det juni eller juli? Men igår hade jag ingen aning. Så jag kollade upp det också. Jag är idag på vecka 4+6 och beräknad förlossning är den 10 juli.

Jag har ju känt mig ganska yr de senaste dagarna, och det har hållt i sig även idag. Ibland snurrar det till rejält. Jag har redan fått små små finnar på hakan, brukar aldrig få så pluttiga saker. Under eftermiddagen har jag hela tiden känt ett hungrigt sug i magen och ett svagt illamående. Och det sitter kvar fortfarande trots en normalstor portion med pommes och kött till kvällsmat. Mensvärken har i princip avtagit helt, däremot så har magen varit uppblåst som en spärrballong under kvällen. Jag trodde aldrig att man skulle börja känna av det så snart?

Jag sov som en stock inatt! När jag vaknade tog det en bra stund för mig innan jag kom ihåg att jag är gravid! Vilken helskum känsla! Så jag var tvungen att göra ett test till på morgonen! Idag var det mycket starkare, nästan som kontrollstrecket. Har tagit kort men orkar inte ladda in det i burken nu...

Nu ikväll har jag fått berätta för minsta systern också. Jag berättade ju för henne om vår barnverkstadcirkus 2 dagar innan första äggplocket (februari) och hon har varit ett bra stöd. Men det är tillika den systern som nyligen gjorde abort, som hon naturligtvis vissa dagar är fruktansvärt ledsen över, så jag vet inte riktigt hur hon mår. Jag vet att hon är jätteglad för vår skull, men jag hoppas att jag inte gjort henne ledsen. Syrran visste ju om att vi gjort ett FET, vi var ju bland annat på kyrkogården ihop i lördags och vi pratade lite om symptomen och jämförde med när hon var gravid. Så det kändes bäst att berätta för henne nu.

Men nu är det stopp. Vi kommer inte att berätta för fler innan tidigast jul. Då skall min andra syster få veta hela historien från början, även sambons föräldrar. På jobben säger vi inget förrän efter nyår.

Till helgen åker vi hem till sambons föräldrar (övernattning). Så vi måste komma på en trovärdig lögn till varför jag inte vill ha något vin till maten (annars tar jag sällan något, typ öl eller drinkar). Och jag älskar rödvin... hmmm.

Eh, nej, nu har jag suttit här i flera timmar och bloggat, svaren på era kommentarer blev ju skitlång, tror inte att det finns någon som orkat sig igenom hela den, men jag ville ändå visa hur mycket det ni skriver betyder för mig.

Och jag läser era bloggar, men på sistone har jag varit skitdålig på att kommentera själv. Jag ska skärpa mig. Jag lovar!

Nu ska jag och Esmeralda (!) gå och slänga oss i bingen, katten X väntar där redan på att få sitt kvällsgos.

Natti!

Minnesanteckning
2006.11.04: 36,9
2006.11.05: 37,0
2006.11.06: 37,0
2006.11.07: Ej tempat (vågade inte)
2006.11.08: 37,0

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.

Ett senkommet grattis även från mig. Ditt liv är så långt ifrån mitt som det nästan kan komma, tack för att du delar med dig av det. Jag har följt din blogg rätt länge nu, det har varit (och är fortfarande) väldigt spännande att läsa. =)

Anonym sa...

Förstår att du har haft mycket att göra och tänka på. Försökte intala mig detta igår, när det inte kom något nytt inlägg under dagen (vilka krav vi påhejare ställer på dig :-)!) och blev lite orolig. Ja, SU är för härliga... du vet ju vad jag tycker om dem...

Jag håller förstås tummarna för att du ska få fortsätta att vara gravid, men i vilket fall som helst så har ni just nu nått så långt som ni någonsin nått och det kan vara värt att njuta av också!

Det lär vara ett VUL du ska göra, eftersom du kommer att vara i vecka 7-8 när det görs. Hoppas det är bra utrustning så hjärtat syns - det är häftigt! Och om din undran: Kan man må illa i vecka 5? Oh ja! *räcker upp en hand* Yrsel? Jajamensan! Jag vågade inte ens köra bil.

Visst är det mysigt att sitta på jobbet med sin lilla hemlighet :-) Om de bara visste!

Anonym sa...

Ett julibarn, det är trevligt
(även om alla månader är trevliga att få barn i..) jag har ju själv en liten julian. Liten och liten, han är över 15 månader nu. :)
Allt kommer säkert gå bra nu, även om det kan va svårt att tro på det. Jag är SÅ glad för er skull!
Massa kramar!

Anonym sa...

*L* jo jag minns att jag hade yrsel rätt länge med min 2a.....sjögång kan man lungt säga:)

Lill

Anonym sa...

MEN HALLLÅÅÅÅ!!!!!!! Detta har jag FULLSTÄNDIGT MISSAT!!!! GRATTIS, GRATTIS, GRATTIS!!!!! SÅ roligt för er!!! Stor kram från mig!

Solkatten sa...

Visst gjorde du FET i stimulerad cykel? Jag blev instruerad att fortsätta med proggisarna tom VUL i v. 7 och sen visade det sig att de vill att man ska fortsätta, och trappa ner långsamt i ytterligare några veckor. Nu tar jag två om dagen och är i vecka 11. Konstigt att de inte har samma procedur på alla kliniker.

Och du, uppblåst mage och konstant hunger lär du få leva med ett tag ;-)

Kram och grattis igen!!

Anonym sa...

Jag orkade mig igenom hela inlägget med svaren på kommentarerna. :-) (Och jag är säkert inte ensam.)

Så härligt att läsa här, blir så glad varje gång. :-) Äntligen är du gravid vännen! Nu hoppas jag att vi snart får fler kompisar i gravidgruppen och kan dra igång lite träffar. :-D

Kram!

Anonym sa...

*snyft* Tittade in för å se hur det gått med ruvandet (var inne för nån vecka sedan och kollade läget utan att skriva nåt...) ....

GRATTIS!!!!!!!!! Massa stora kramar till dig Busan! Jag är oerhört glad för er skull!
*KRAMAR!!!*

Anonym sa...

Ramlar in lite allmänt ouppdaterad och helt plötsligt sitter jag med tårar strömmande längs kinderna! GRATTIS!!!!! Så OTROLIGT kul, håller tummarna för en bra fortsättning.

Astillbe sa...

Sabina - tackar!!! Jag hoppas att jag kan fortsätta att skriva om intressanta saker! Tack för att du läser! Kram!

annah - *ler* det är så mycket jag vill skriva om hela tiden, men så lite tid... jag är värsta tidsoptimisten och det går sällan som jag vill när det gäller tid. Jo, du har rätt, det är VUL. Och jag ser fram emot det med stor spänning! Kram!

annisa - när vi hängde på PFB var juli och december månader jag absolut inte kunde tänka mig. Nu tycker jag att juli är en underbar månad att få barn i. Och vi kan få ha riktigt lång semester ihop! Och äntligen kan sambo få julisemester! Fast jag tror det var hans tur ändå... ;-) Kram!

Lill - sjögång, den var bra! Så är det precis. Jag fick ju yrsel tidigare från pergon, så i helgen när yrseln kom tyckte jag att det var lite sent att få biverkningen nu... Kram!

Erica - *fniss* när det väl händer går det undan tamigtusan! Håller fortsatt tummarna för dig! Kram!

Solkatten - jag tog pergo och sedan proggisar pga av svag äl och dålig prog-värde. Hade jag varit kvar på Carlanderska hade de utan tvekan direkt sagt till mig att fortsätta med proggisarna, men på SU, jag vet inte. Synd att de är så dålig på att titta i journalerna. Vi får se vad de säger om två veckor. Kram!

Betty2 - *Asg* jag trodde inte någon skulle läsa igenom ens hälften, möjligtvis läsa början + leta efter sitt namn... Och nu blev vi 3 personer i gruppen! Kram!

trez - åh hej vännen!!! Så lustigt, jag tänkte på dig igår, för jag visste inte hur jag skulle få tag på dig. Har i bakhuvudet ett hemsida som jag har som favorit på den gamla datorn... men du hittade mig! Hur har ni det! Du får gärna maila! Kram!

lilla ego - tack tack! ;-) Det är så overkligt, känns som jag sitter här och hittar på allt. Tur att jag har mina tester jag kan slänga ett öga på emellanåt! Kram!