tisdag, november 14, 2006

Fars Dag.

Jag har ju samlat på mig en present genom åren till sambon. I september 2003 kom en ny utgåva av Lennart Nilssons fantastiska bok ”Ett barn blir till”. En dag i bokhandeln sa sambon något att han gärna ville köpa den – jag fick snabbt honom på andra tankar om att det är mycket billigare på nätet. Saken var den att jag redan köpt boken samt ”Du ska bli pappa” till honom.

Med åren har det blivit ett par strumpor i. En nalle. En flaska champagne. Ett par strumpor till ihop med ännu en nalle. En barntvål formad som en nalle. Allt i en presentpåse som jag satt på massvis med klistermärken av nallar och hjärtan.

Jag har fantiserat så många gånger hur jag ska ge den. Från början skulle han få den med testet i. Det var på den tiden när han inte hade någon koll på när det var vare sig ägglossning eller mens.

Efter vår första insemination, där jag trodde mig blivit gravid, planerade jag en skattjakt. Sambon var bortrest och skulle komma hem på söndag eftermiddag. Det var strålande väder den helgen och jag tänkte skriva små meddelanden – det hela skulle sluta med att han fann mig nere vid sjön på en picknickfilt!

Men nu, när jag väl fick vårt efterlängtade plus, så ville jag berätta för honom med en gång. Hade inte en tanke på min lilla present. Jag ville gett honom den i tisdags kväll, men sambon ville vänta (han visste ju vad det var i - han hade hittat den av misstag för något år sedan). Det gjorde mig sårad, men jag förstår att det är lika overkligt för honom som för mig och han vågar inte ta ut någon glädje ännu.

Utan han fick den i söndags kväll istället. Fast champagnen är inte öppnad än. Nu har vi nått första delmålet – ett positivt graviditetstest. Nu skall vi ta oss igenom nästa steg också. Ett pickande litet hjärta. Sedan kan vi kanske våga fira lite mer, även om jag vet att jag kommer vara orolig till och från hela tiden.

Vi satt länge och bläddrade i Lennart Nilssons bok. Vilka underbara bilder! Vi läste och skummade oss igenom all basfakta, förundrades över bilderna på befruktningen och läste oss fram till vecka 6.

Just nu ser Esmeralda ut som en söt liten fisk, och det är så fantastiskt att det kan bli en liten bebis från det här.

Inga kommentarer: